Datele tale nu sunt doar ale tale

Cu lumea digitală evoluând constant, interacțiunile și activitatea noastră online lasă în urmă amprente digitale consistente. De la simplele vizite pe site-uri până la postările pe care le urmărim sau publicăm pe rețelele de socializare, datele noastre sunt colectate, analizate și adesea vândute. 

Imagine intercalată
Imagine intercalată

 

Haideți să vedem ce înseamnă aceasta pentru confidențialitatea noastră? 

De ce este ea extrem de importantă și cum putem să navigăm în siguranță, protejându-ne datele?

 

Mecanismele prin care digitalul colectează datele sunt diverse și deseori mascate sub diferite concepte care promit îmbunătățirea experienței utilizatorilor.

Două mecanisme sunt Cookies și Trackers. Acestea sunt mici fragmente de cod plasate pe dispozitivele noastre atunci când vizităm un site web, urmărindu-ne activitățile online. Folosite corect, ele personalizează experiența utilizatorului, însă atunci când sunt abuzate (ceea ce se întâmplă de multe ori) ele pot aduna informații detaliate despre obiceiurile noastre, pe care mai apoi, deținătorii le vând celor care „dau mai mult”.

Un alt mecanism este acela al permisiunilor de aplicație. Probabil ați văzut că la instalarea fiecărei aplicații, aceasta solicită anumite permisiuni, cum ar fi: acces la camera foto, contacte sau locație. Unele sunt necesare pentru funcționarea aplicației, însă de cele mai multe ori ele sunt invazive, oferind aplicației mai multe informații decât ar fi necesar.

Dincolo de cookies și permisiuni, există tehnici avansate de colectare a datelor, precum recunoașterea facială sau analiza comportamentală. Astfel, profilurile digitale ale utilizatorilor devin surprinzător de detaliate, alimentând mașinăriile bine unse ale marketingului digital.

 

Motivele Colectării Datelor sunt diverse și de cele mai multe ori altele decât cele care ne sunt prezentate. Unul dintre acestea este publicitatea țintită. Când navigăm online, datele noastre alimentează algoritmi care determină ce reclame vedem. O colectare inteligentă și cât mai bogată în informații poate îmbunătăți relevanța reclamelor, asta venind la pachet cu erodarea confidențialității noastre. Probabil motivul cel mai comun, dar cel mai puțin comunicat este vânzarea datelor. Deși nu toate companiile vând datele utilizatorilor, există o întreagă piață pentru ele, aceasta crescând de la an la an. Informația este moneda erei digitale, iar datele noastre sunt comercializate către cel care plătește cel mai bine.

 

Riscurile Colectării Datelor sunt foarte importante și nu trebuie trecute cu vederea. Chiar dacă unora le par minimale și insignifiante, nu este în regulă să cedăm atât de ușor drepturile și proprietatea datelor noastre. Intimitatea este primul lucru ce poate să fie compromis atunci când vorbim de colectarea masivă de date. Încălcările regulamentelor și legislațiilor de gestiune a datelor, pot expune o mulțime de detalii personale și sensibile despre noi. Securitatea acestora este un alt punct sensibil în discuția noastră, deoarece mulți dintre operatorii de date cu caracter personal deleagă și externalizează managementul de date, iar un atac reușit al unor hackeri poate avea consecințe grave pentru utilizatori. 

 

Dacă am ajuns în acest punct, haideți să vedem cum prevenim acest lucru și cum interzicem aplicațiilor și site-urilor să ne colecteze prea multe date de care nu au nevoie. Primul pas este să restricționați permisiunile platformelor și aplicațiilor pe care le folosiți. Verificați setările de confidențialitate ale tuturor aplicațiilor și site-urilor pe care aveți cont și restrângeți orice permisiune care nu pare să fie necesară.

Dacă vorbim de simpla navigare online, este important să utilizați extensii de genul ad-blockers și anti-trackers, pentru a reduce urmărirea și colectarea de date în vederea afișării de reclame. De asemenea, când intrați pe orice site și sunteți întâmpinați de avertizarea legată de cookies, este necesar să le refuzați pe cele opționale sau să le selectați individual, doar pe cele necesare. Nu are să dureze mai mult de 10 secunde, iar confidențialitatea voastră vă va fi recunoscătoare. 

În final, dacă vorbim despre aplicațiile mobile, telefoanele de generație nouă încep să primească funcționalități prin care să restricționăm urmărirea aplicațiilor, motiv pentru care merită să verificați în setările telefonului, care sunt aplicațiile pe care le lăsați să vă urmărească, poate vă răzgândiți. În era digitală, protejarea datelor este esențială. Cu informații corecte și măsuri preventive, puteți naviga online cu încredere și siguranță, păstrându-vă confidențialitatea intactă. Pentru orice întrebări, vă invit să-mi scrieți pe instagram.com/andricolae.

 

Andrei-Nicolae Căluțiu, B.Sc. științe informatice

30 august 2023 la 10:53

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Maria-Antonia OANA
acum 15 ore
Un tânăr de 21 ani, amendat cu 4000 de lei, după ce a fost prins conducând cu 150 km/h pe Șoseaua Alba Iulia
Un tânăr de 21 ani, a fost sanționat deoarece a depășit cu mult limita de viteză admisă pe...
Actualitate
1 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 15 ore
Patru tineri reținuți pentru furt de articole vestimentare și produse cosmetice
Patru tineri, cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani, sunt bănuiți că ar fi sustras articole...
Actualitate
1 min de citit
Autor Dumitru CHISELIȚĂ
acum 17 ore
Simpozion dedicat cardinalului Iuliu Hossu la Biblioteca ASTRA
Despărţământul Sibiu al Asociațiunii ASTRA și Biblioteca Județeană ASTRA Sibiu, în parteneriat cu Arhieparia Greco-Catolică de Alba-Iulia și...
Cultură
2 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 18 ore
Intrare liberă la Muzeul ASTRA sâmbătă, de Noaptea Muzeelor
Muzeul ASTRA  își deschide porțile sâmbătă, 17 mai, cu ocazia evenimentelor Noaptea Muzeelor și „Ziua Muzeelor”. Accesul publicului...
Actualitate
1 min de citit