Articol
Zilele caniculare sunt o încercare și pentru cei care circulă mai mult cu mașina. Deseori, instalațiile de aer condiționat nu fac față temperaturilor ridicate, ceea ce creează un disconfort pentru conducătorul auto și pentru pasageri. În cazul utilizatorilor de mașini electrice, lucrurile se pot complica, întrucât instalația de climatizare poate reduce autonomia bateriei, numărul de kilometri ce se pot parcurge scăzând ori de câte ori este pus în funcțiune un consumator. Miercuri, termometrul indica o temperatură de 38 de grade în Sibiu și am decis să stăm de vorbă cu câțiva utilizatori de mașini electrice. I-am găsit la stațiile de încărcare de la Shopping City Sibiu și i-am întrebat cum se descurcă în această perioadă cu temperaturi deosebit de ridicate.
Claudiu pare mulțumit de alegerea făcută: „Nu consumă mai mult decât de obicei, chiar dacă este vară, dar e un mare avantaj față de o mașină termică pentru că nu ai revizii, nu ai un consum excesiv. Pe Testlaeste un sistem nou de climă, un sistem de pompă de căldură foarte eficient care răcește, consumă foarte puțin, iar la încălzire, încălzește tot cu un consum minim de energie, fiind mult mai eficient decât un sistem clasic. Am venit cu mașina aceasta tocmai din Luxemburg, aproximativ 1800 km, fără probleme. La fiecare 300 km trebuie să ne oprim câte o jumătate de oră pentru încărcare, iar apoi ne continuăm drumul. Sunt foarte economice pentru puterea pe care o au și nu aș putea să mă întorc la una clasică.
În zonele de munte mașina consumă foarte mult la urcare, iar la coborâre bateria trebuie deja încărcată. Consumul foarte mare la mașina electrică este pe autostradă. Încărcarea se face în 24 de ore când e bateria goală. Nu trebuie încărcată mereu la maxim, când avem 20% baterie înseamnă că mai putem merge încă 100 km”.
Dan recunoaște că autonomia bateriei scade când circuli cu farurile aprinse și aerul condiționat pornit: „Este pe același principiu ca un telefon mobil, când se încinge nu ține bateria. În privința aerului condiționat, tot ce folosești consumă bateria. Pentru un traseu de la Sibiu la București consum 70% din baterie, dacă merg cu clima și farurile pornite ajung cu 21%.Când e cald, e problemă pentru că se consumă mai repede. Trebuie să fie un nivel optim de 22 grade pentru ca bateria să fie în parametri”.
Dragoș BAKO
Foto: Răzvan NEGRU