logo
spartan
Din micile secrete ale Sibiului: pe unde poţi ajunge în gară, normal sau "neregulamentar"?
Dumitru CHISELIŢĂ
1690 vizualizari
Din micile secrete ale Sibiului: pe unde poţi ajunge în gară, normal sau
Totul a pornit de la o poză pusă "pe reţele", cu o scară metalică ce face o "scurtătură" între strada Gării şi gara propriu-zisă. Locul numit, pe vremuri "Prin Gard". După aceea, ideea s-a dezvoltat, pentru că "scurtăturile" dintre zona Lazaret-Lupeni şi "oraş" erau mult mai multe, iar acum unele sunt uitate. Facem acum o mică recuperare, relaxantă, a unui mic "secret" al Sibiului, din vremea când periferia dinspre Guşteriţa era populată cu mii de muncitori care veneau aici din alte părţi.

De ce pe scurtături?

În zona aceasta era plin de fabrici. IPAS, Mobila, Balanţa, IUPS, Vatelina, "Steaua" (fabrica de săpun, a nu se confunda cu "Steaua Roşie" de pe Victoriei. Închipuiţi-vă, mii, zeci de mii de oameni care veneau, din toate colţurile oraşului, ca să înceapă lucrul la ora 7 şi apoi să-l încheie la ora 15. Plus schimburile II şi IIII. Locul unde "debarcau" era, de regulă staţia de autobuz/troleibuz de la gară. Căi de legătură între oraş şi zona aceasta erau două, mari şi (oarecum) late: Podul Gării (cel vechi) şi "rampa" sau bariera de la Lupeni. Podul Gării era ciudat. Parapetul era destul de pocnit, pentru că mai intra unul altul cu maşina în el. Iarna era alunecos, de puteai risca să ajungi pe peron sau într-un vagon, dacă alunecai cum trebuie. În plus, scările care te duceau în gară erau, ca să ne exprimăm delicat, dezastru: trepte lipsă sau doar mişcătoare, o balustradă cam firavă, iar iarna era un adevărat tobogan. Plus că nu te duceau direct la staţie. Aşa că, atât local­ nicii, cât şi navetiştii, au căutat să se descurce. Aşa au apărut "pasajele secrete" dintre Lazaret-Lupeni şi restul oraşului. Prin porţi deschise şi prin găuri în gard.

Porţi şi uşi deschise prin atelierele CFR

Populaţia "iniţială" a Lazaretului avea legătură, directă sau nu cu Gara: erau ceferişti. Normal că tu, ca feroviar, cunoşteai "Staţia CFR Sibiu" în cele mai mici amănunte. Iar informaţia a circulat, generaţie cu generaţie. Dacă o luăm de pe Dorobanţilor-Depou până la interesecţia sa cu Gării, avem nu mai puţin de patru căi de comunicaţie. Am fost zilele acestea pe acolo, şi pot spune că, în mod sigur, una este funcţională, iar alte două aşa, mai cu semnul întrebării.
Prima este ramificaţia străzii Dorobanţilor spre depou. Pe vremuri, strada era mărginită de "Vale", de fapt pârâul Trinkbach care, de aici, trecea prin grădini, apoi pe strada Mozart şi pe Solidarităţii, până se varsă în Cibin. De aici, ajungeai la intrarea în depou (stânga) şi la un drum paralel cu liniile, spre gară. A doua este "Pe la District". De aici se ramifica linia ferată industrială care fă­ cea legătura cu "Fabrica de Mobilă", traversa Calea Guşteriţei pe la Grădiniţa 7 şi str. Treboniu Laurian, şi ajungea la IUPS (Întreprinderea de Utilaje şi Piese de Schimb) pentru a se opri sub podul de 10 tone de la Balanţa. Fiind trafic intens de marfă, poarta era veşnic deschisă, şi puteai trece lejer pe acolo. Un alt loc, mai pen­ tru super-cunoscători, era o uşă de tablă, în zid, care, printr-un pasaj care mirosea a gudron, ajungeai în zona atelierelor de sub pod. Pe uşă scria şi scrie "Trecerea oprită", dar numănui nu-i păsa de asta. Ultima cale era doar când găseai poarta deschisă "La Dormitor" treceai printr-o curte cu utilaje şi alte chestii de întreţinere şi printr-o portiţă metalică, ajungeai vizavi de peron.

"Prin gard" - soluţia la îndemâna oricui

La început a fost una singură: pe strada Gării, cum ieşi de pe Şerpuită (strada principală). Au început prin anii '70, ca o simplă ruptură în plasa de sârmă a gardului şi 2-3 blocuri de beton la bază. S-au chinuit cei de la gară să blocheze cumva accesul, dar au avut soarta Meşterului Manole: dacă refăceau gardul de sârmă, era rupt. Dacă aruncau "treptele" improvizate, apăreau altele. Dacă mânjeau cu păcură peste tot, apăreau o mulţime de cartoane care protejau locul. Până când măsurile au fost abandonate. Scările metalice de acum sunt munca celor de la Balanţa care, cu mijloace proprii, le-au făcut la marele fix, de şi acum mai sunt de folos. Acum suntem avertizaţi că "datorită lucrărilor la peroanele staţiei, accesul este interzis". Câţi vor respecta asta nu ştim şi nu garantăm. Locul era numit "Prin Gard" sau "Prin Gaură".
Astfel, în acest moment, sunt trei bucăţi de "pasaje" scurtătură prin gardul care mărgineşte strada Gării. Cel de care am pomenit, încă unul înspre str. Ana Ipătescu, tot cu scară, dar lucrată mai brut, şi încă unul, doar o gaură în gard, la o ramificaţie a străzii Şerpuită care dă în Gării.

Pasajul Lupeni, destul de OK. La gară se lucrează.

Fiind în "misiune oficială", nu ne-am lăsat ispitiţi să călărim garduri sau să o luăm prin porţi întredeschise, şi am ales calea "regulamentară": pasajul de la Lupeni. Care, cu mici excepţii: o gaură într-un panou de plexi şi inevitabile grafitti-uri, este OK. E curat, luminat, nu pute, iar cineva a ornamentat cu declaraţii de dragoste pereţii destul de seci de felul lor. Când ieşi, ajungi într-o pajişte mărginită de blocuri, care-ţi aminteşte de locul acela viran de la capătul străzii Preot Bacca. E clar că ai intrat în gară. Dăm o tură şi prin gară, care e într-un amplu proces de renovare. Vedem chiar şi călători adevăraţi, nu doar şmecherimea şi vagabonţimea tradiţională. Iar pasajul subteran care face legătură cu peroanele e în renovare. Bun aşa. Să sperăm că nu va dura cât o cursă Timişoara-Bucureşti via Drobeta Tr. Severin.
De gară am mai pomenit, nimic nu e schimbat, aşa că ne urcăm în 13 şi declarăm "misiune îndeplinită". Şi ne amintim cu ceva nostalgie de vremea când pasajele acelea "secrete" mai aveau o cauză: lumea nu avea atâtea maşini în dotare şi umbla mai mult pe jos. Ca şi vorba vremii: "Salutări de om pe jos!".

 






comentarii
1 comentarii

Mare pacat ca in urma cu multi ani s-a decis construirea pasajului pietonal din imagine, desi se vorbea de realizarea unei legaturi subterane pentru masini ceea ce era extraordinar.
me
26.06.2019 10:01
Din aceeasi categorie
sevis

marquardt

sounds

Vacanta Eurotrip
espressor
paltinul
info
Covoare
turboclima
artmania
Licitatie publica

accentmedia