logo
Un altfel de iconostas, o altfel de Catedrală
Un altfel de iconostas, o altfel de Catedrală
Delia Voina, Nicușor Dănuț Ivănuș, Port popular de la nord și sud de Carpați- colecțiile Fischer, ed. Astra Museum, Sibiu, 2016, 150 pg.


 

Cred că Duhul Sfânt este Duhul Frumosului. Nefericirea unui popor începe atunci când pierde echilibrul moral și frumusețea, adică lucrarea Duhului lui Dumnezeu deasupra apei tulburi a istoriei. Doi muzeografi sibieni, Delia Voina și Nicușor Dănuț Ivănuș, într-o repetiție vrednică de recuperarea memoriei etnografice a României, ne propun un iconostas de chipuri, atitudini și straie ascunse în taina timpului, reținute de retina harismatică a lui Emil Fisher, iconologul etniilor ardelene. Albumul intitulat Port popular de la nord și sud de Carpați- colecțiile Fischer (Astra Museum, Sibiu, 2016, 150 pg.). Eleganță, lumină, distincție discretă, limpezime și realism al atitudinii, frumusețe fără cusur. Izbucnesc într-un fotoreportaj de suflet, antologie de valori ce pare că s-au luat de la noi să se dea altora, vrednici de Frumos. Un album de pe Taborul plaiurilor de la nord și sud de Carpați, al fețelor schimbate întru lucirea inefabilei lumini zâmbitoare. Autorii consemnează: „Frumusețea și eleganța costumului popular a stârnit interesul fraților-fotografi Emil și Joseph Fischer (și nu doar lor), care au întreprins mai multe campanii fotografice în toată Transilvania, dar și la sud de Carpați. fotografiile reproduse în paginile ce urmează datează din perioada interbelică, mai exact din anii ’30 ai secolului trecut. Execuția de înalt nivel artistic și unele detalii surprinse cu ajutorul aparatului fotografic ne înfățișează costumul de sărbătoare al tuturor etniilor conlocuitoare, aducând o însemnată contribuție la cunoașterea culturii populare și la modul de viață din perioada interbelică. Prezentarea costumului popular specific femeilor și bărbaților, în funcție de vârstă sau de ocupații, surprinși în diferite ocazii și situații (mergând pe drum, la nuntă, în interiorul casei tradiționale, la fântână sau lângă biserică) face posibilă reconstituirea unei imagini cât mai complete și complexe a satului românesc” (pg.9).

Senzația acută că intri în satul- clopot al lui Coșbuc, Goga ori Rebreanu este tonifiantă. Găsești chipuri pe care le știai de o viață, pentru că în paginile acestui album te întâlnești cu toți cei care, cândva, au fost viață Țării acesteia. Unele fotografii sunt instantanee căutate, altele furate de coada ochiului în unghiul de lumină al atelierului. Români, sași ori romi- prefațatorul albumului-catedrală, dl. Prof.univ.dr. Ilie Moise, reține „imaginea unei tinere unguroaice din zona Clujului (Călata)” care „respiră eleganță, bun gust și o accentuată feminitate” (pg.4), albumul ne arată că doar când suntem TOȚI suntem O SINGURĂ inimă, care palpită în frumusețea de pârg a istoriei. Chipuri- icoane pe un iconostas fără de sfârșit al memoriei că suntem! Catedrala frumuseții unui singur popor, la nord și sud de Carpați.

Pr. Constantin NECULA


 



comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
burduf sevis

Vacanta Eurotrip
Fundatia APT
Auchan
Licitatie publica