logo
Părintele Necula: ”Copiii autiști sunt la fel de candidați la Înviere, ca noi toți!”
Sorana MAIER
22237 vizualizari
Părintele Necula: ”Copiii autiști sunt la fel de candidați la Înviere, ca noi toți!”
© Razvan NEGRU

Prezența copilului autist în școli normale, alături de ceilalți copii, înțelegerea acestor copii și pregătirea lor în centre speciale înainte de a intra în grădinițe și școli au fost temele de discuție ale dezbaterii ”Provocări ale integrării copiilor cu tulburări din spectrul autist în grădiniță” desfășurată zilele acestea la Biblioteca ASTRA.
Specialiștii au vorbit despre cât este de important ca în cazul acestor copii să înceapă terapia de la vârste cât mai fragede, înainte de școală sau grădiniță, despre cât este de importantă diagnosticarea acestor afecțiuni și chiar atenționarea părinților în cazul în care un cadru didactic observă semne de autism la un copil încă nediagnosticat.
Autismul nu se vindecă, dar cu îndrumarea unor specialiști, acești copii se pot integra foarte bine.
Moderatorii dezbaterii au fost prof. Gabriela Lucaciu și prof. Dana Artene Piloiu, iar invitați preot conf. dr. Constantin Necula, psihologul Elena Miruna Tudorache, Fundaţia "Un Copil, O Speranţă" Sibiu, prof. dr. Mioara Turean, inspector învățământ preșcolar în cadrul Inspectoratului Școlar Sibiu, prof. Delia Stoicescu, inspector învățământ special în cadrul ISJ.

”Să educe oamenii doar iubindu-i”

Părintele profesor Constantin Necula a vorbit despre legătura dintre părinții copiilor cu autism și Biserică și despre experiențele pe care le-a avut alături de acești copii.

  • Hristos nu a venit să ne vindece, a venit să ne învie, să ne vindece de moarte în primul rând și acesta este lucrul cel mai important. Copiii autiști sunt la fel de candidați la Înviere, ca noi toți. (...) Biserica nu se poate constitui ca un spațiu în care să educe oameni, decât iubindu-i și funcția ei principală este aceasta de a identifica atunci când părinții au o problemă. Cred că preotul este cel mai bun partener în situația copilului autist atunci când este sprijinul familiei, care trebuie să identifice problema, să înțeleagă problema și să creeze ceea ce numim noi, de obicei, nacela de necondiționat, adică în care se simte în siguranță maximă copilul”, a spus Constantin Necula.

 

© Razvan NEGRU

Preotul sibian a vorbit și despre experiențele sale alături de acești copii, pentru care a fost nevoie să găsească un spațiu neconvențional pentru împărtășanie și chiar de multe ori să le urmeze ritmul pentru a reuși să se apropie de ei. În unele situații a fost chiar nevoie ca cei mici, care nu acceptă atingerea și apropierea străinilor, să primească împărtășania oferită de preot din mâna mamei. Iar în timp, numărul copiilor de acest fel, veniți la Biserică a crescut.

  • Reverenda mea deranjează foarte mulți non-autiști, dar nu am văzut niciodată să deranjeze un autist, ceae ce îmi spune că suntem pe aceeași lungime de undă cu ei. Negrul meu, sau albastrul reverendei, sunt făcute să-i ajute, iar atunci când a fost nevoie, am luat peste reverenda mea și un veșmânt alb,  ca să nu deranjăm copiii”, a mai spus preotul.

”Să-i cunoaștem, ca să îi înțelegem”

  • Integrarea de la vârste cât mai mici în colectivitate și participarea acestor copii alături de copiii tipici îi ajută să fructifice potențialul de dezvoltare, de aceea implicarea noastră cu seriozitate și cu dăruire, fie că este vorba despre cadre didactice, părinți sau membri ai comunității, conduce la obținerea unor efecte pozitive în comportamentul, în dezvoltarea și în traiectoria lor ulterioară”, a explicat prof. Gabriela Lucaciu.

© Razvan NEGRU

Prof. Dana Artene Piloiu a prezentat un material amplu și complex despre copiii cu autism, atât de punctul de vedere al cadrului didactic, cât și al părintelui de copil cu autism.

© Razvan NEGRU
 

  • Ne-am propus să îi cunoaștem pe acești copii, ca să îi putem înțelege. Felul diferit în care gândesc vine din faptul că simțurile transmit foarte mult în același timp”, a spus Dana Artene Piloiu, vorbind despre felul în care acești copii percep lumea din jur, despre cât de intens primesc ei fiecare stimul din exterior și despre faptul că lucruri simple pe care noi nu le auzim sau nu le observăm, ei le simt extrem de intens.

”Nu lăsați să treacă timpul, pentru că el trece în defavoarea copilului autist”

În Sibiu există un centru special în care copiii cu autism pot fi pregătiți pentru intrarea în grădiniță și școală. De altfel, specialiștii recomandă începerea terapiei de la vârste cât mai mici.

  • Lucrăm deja de 10 ani cu copiii autiști, avem deja un serviciu care a împlinit 10 ani de funcționare. Este un serviciu în care noi ne-am propus să pregătim în vederea școlii copiii cu autism. A lăsa un copil autist direct să vă pice pe cap, doamnelor educatoare și învățătoare, să știți că nu este deloc simplu. Copiii autiști au nevoie de pregătire în vederea școlarizării. Este una când vă vine un copil non verbal la 3 ani, sau este altceva dacă vine la 4 ani, verbalizând. Noi reușim să facem această activitate cu copiii pe care îi avem în centru, avem rezultate deosebite. Dar nu putem da noi mai mult decât dă bunul Dumnezeu. Sunt copii care au potențial foarte mic, dar mai sunt o categorie de copii despre care aș vrea să vorbim și aș vrea să facem un apel către toți cei pe care îi cunoașteți: nu lăsați să treacă timpul, pentru că el trece în defavoarea copilului autist! Experiența ne-a dovedit că dacă se începe cât mai devreme terapia copilului autist, rezultatele sunt bune”, a spus Elena Miruna Tudorache, directorul Fundaţiei "Un Copil, O Speranţă" Sibiu.

© Razvan NEGRU

Ea a vorbit despre situațiile în care copiii care au fost îngrijiți de specialiști încă de la vârste fragede au avut rezultate bune, iar în cazul fiecărui copil în parte este nevoie de altă metodă, pentru că fiecare copil în parte are manifestări diferite.

  • Noi am început de la 1 an și 4 luni terapia în cazul unui copil autist, iar acum este peste limită, are încă stereotipii, va rămâne autist toată viața, dar este un copil foarte bine integrat. Tot așa am început, anul trecut, cu patru copii în vârstă de sub 3 ani și rezultatele au fost spectaculoase. Avem rezultate foarte bune dacă nu lăsăm să se dezvolte stereotipiile la copii. Ce puteți face dumneavoastră? Când observați primele stereotipii, dacă nu au fost observate de părinți, să sesizați părintele să se adreseze unui specialist. Este doar un control de specialitate! Credeți-ne, intervenția precoce este singura care dă șanse de reușită împotriva autismului care nu este însoțit și de alte boli grave. Depistare precoce, intervenție precoce, pregătire împotriva școlarizării!”, a mai spus Elena Miruna Tudorache.

În cei 10 ani de funcționare, Centrul Caleidoscop al Fundației ”Un Copil, O Speranță” a îngrijit 149 de copii cu afecțiuni din spectrul autist.

 

© Razvan NEGRU
   
© Razvan NEGRU
© Razvan NEGRU




comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
burduf sevis

Vacanta Eurotrip
Fundatia APT
Licitatie publica