logo
Nicolae Ivan, director TCS: "Turul Ciclist al Sibiului şi-a câştigat renumele de rampă de lansare în ciclismul profesionist din World Tour" (1)
Ovidiu BOICA
1387 vizualizari
Nicolae Ivan, director TCS:
Turul Ciclist al Sibiului 2018 © Facebook Turul Ciclist al Sibiului
O nouă ediţie a Turului Cilcist al Sibiului a ajuns la final. După patru zile de pedalat, pe pavajele din centrul vechi al Sibiului, pe căţărarea de categorie specială de pe Transfăgărăşan şi pe unele dintre cele mai pitoreşti drumuri din judeţ, columbianul Ivan Ramiro Sosa a triumfat, atrăgând privirile tuturor. Despre căştigătorul de anul acesta şi elementele de culoare din caravană, despre desfăşurarea Turului, traseu, despre condiţiile meteo care i-au pus în dificultate pe rutieri, dar care parcă au animat şi mai mult cursa, despre anularea - în premieră - a unei etape şi despre multe altele, directorul Turului Ciclist al Sibiului 2018, Nicolae Ivan, a vorbit în exclusivitate pentru cititorii cotidianului Tribuna.

 

- Domnule Ivan, o primă concluzie, la finalul Turului Ciclist al Sibiului 2018?
- Personal, sunt mulțumit că s-a terminat cu bine. N-au fost probleme inclusiv după ultima etapă, pe care am parcurs-o exclusiv pe ploaie, și nu o ploaie... domestică, mocănească, așa cum e cea de toamnă, ci uneori chiar sub formă de averse. Pe lângă asta, am întâlnit în zona Hosman - Cornățel, 6 sau 7 șleauri de apă, cu o adâncime de 20-25 de centimetri. Nu atât adâncimea apei era de speriat, ci faptul că venea viitura de pe dealurile din dreapta, viitură care aducea nămol și care era foarte periculoasă pentru roțile bicicletelor. Însă, profesioniștii - pentru că am avut numai profesioniști în Tur - s-au descurcat de minune, astfel încât, mulțumesc lui Dumnezeu, au ajuns toții cu bine la sosire.
 
- Vremea v-a cam jucat feste, anul ăsta...
- Dacă Turul a debutat sub cele mai bune auspicii, cel puțin din punct de vedere al vremii, joi - în timpul Prologului - și vineri, în prima etapă, pe care eu  o consider etapa de referință, luând in calcul ascensiunea spre Bâlea Lac, în ultimele două zile ploaia ne-a dat unele bătăi de cap, dar în cele din urmă am trecut cu bine peste ele și am ajuns cu bine la final.
Turul Ciclist al Sibiului 2018
Turul Ciclist al Sibiului 2018 © Facebook Turul Ciclist al Sibiului
- A fost, și anul acesta, ascensiunea pe Transfăgărășan etapa-regină?
- Eu unul așa am considerat-o dintotdeauna, și nu numai eu! În presa de specialitate internationala am întâlnit o comparație între cățărarea de pe Bâlea  și cea de pe Mont Ventoux din Turul Franței. Asta m-a bucurat, pentru că înseamnă că Turul Ciclist al Sibiului, cea mai importantă competiție ciclistă din România, este luat în seamă și pe plan extern, nu doar pe plan intern, iar locul 4 sau 5 care ni se atribuie ca și cursă de Europa Tour, clasificare sportivă 2.1 în zona Europei centrale și de est, este reală. Cu siguranță este un spectacol deosebit, nu numai pe Transfăgărășan, și țin să le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă organizarea și anul acesta a Turului, ajuns la a opta ediție, de la Primăria Sibiu și Consiliul Județean, care au co-finanțat competiția încă o dată, până la toți ceilalți sponsori și parteneri care ne-au ajutat să nu renunțăm la Tur.

"Austeritatea care caracterizează societatea românească s-a resimţit şi la noi"

- Să înțelegem că, anul acesta, organizarea Turului a fost mai... costisitoare? De aici și numărul mai mic de kilometri din traseu?
- Anul acesta, Turul a fost mai... particular decât în anii precedenți, iar particularitatea provine din faptul că austeritatea care caracterizează în general societatea românească s-a resimțit și la noi. Nu lipsa de dărnicie a sponsorilor, ci posibilitatea de a cumula fondurile necesare, fonduri pentru premii, pe care nu le oferim noi din grandomanie, ci dintr-o obligație stipulată de Uniunea Ciclistă Internațională printr-un regulament foarte bine stabilit. Și, este normal să fie așa, pentru că se vede cu ochiul liber că în toată lumea sportului profesionist se recompensează eforturile participanților. Am fost și noi nevoiți să ținem pasul cu asta. De pildă, celor trei echipe pro-continentale sosite anul acesta la Sibiu, regulamentul UCI prevede să le acordăm o primă de start de câte 2.000 de euro fiecareia. Nu același lucru se întâmplă cu echipele continentale.
Turul Ciclist al Sibiului 2018
Turul Ciclist al Sibiului 2018 © Facebook Turul Ciclist al Sibiului
Ele sunt atrase - iar asta mă bucură - pentru faptul că nu vin doar pentru premii și pentru puncte, care sunt generoase, vin pentru faptul că TCS, în cele 8 ediții, incluzând-o și pe cea actuală, și-a câștigat oarecare notorietate în lumea ciclismului international.. Sunt site-uri de specialitate care acordă Turului Ciclist al Sibiului spații ample, vin ziariști din lumea întreagă. Mă gândesc la Stuart Pickering, de la Cycling Direct, din Africa de Sud - iată, îndepărtata Africa de Sud, nu de undeva din Europa - care vine an de an, de când a descoperit Europa, și nu vine din obligație, ci din plăcere, în primul rând. De ce? În primul rând, pentru că Turul Ciclist al Sibiului este un tur relativ scurt, dar intens, care nu include mai mult de 4 etape și un Prolog... Anul acesta, oarecum au fost tot 4 etape, dar puțin diferit împărțite, în sensul că, în ultima zi, au fost două semi-etape, deci am scurtat perioada de desfășurare a Turului din motive de ordin financiar. Totuși, ei pot și vor să vină.
 
- Care sunt atuurile, cartea de vizită a Turului Ciclist al Sibiului, în opțiunea dumneavoastră?
- Cățărarea spre Bâlea, pe care, așa cum am mai spus, unii o compară cu Le Petit Mont Ventoux de France, apoi cățărarea spre Păltiniș, care nu este deloc mai ușoară, doar pare să fie mai ușoară, pentru că avem paliere multe și scurte, supravirajate, adică ”ace de păr” de 180 de grade după ce parcurgem un palier foarte scurt și care, de obicei, vine după un parcurs mai lung... Anul acesta, etapa cu finișul la Păltiniș ar fi fost doar de 185,4 kilometri, era însă suficient, pentru că acea cățărare de categorie A era precedată de 3 cățărări de categoria C. Probabil, la finalul cățărării de la Păltiniș am fi avut deja câștigătorul Turului. Din păcate, nu s-a întâmplat, am fost nevoiți să anulăm etapa a II-a, condițiile nu erau nicidecum propice din punct de vedere al vremii...

Premieră: etapă anulată! "Cu vremea nu te poţi pune. Nici cu indisciplina şoferilor"

- Considerați că ați procedat bine anulând această etapă?
- Decizia de a anula etapa nu am luat-o de unul singur, din postura de director al Turului Ciclist al Sibiului, ci împreună cu comisarul UCI, croatul Rodolfo Segnan. Exceptând două echipe, ai cărei oficiali și sportivi au fost nemulțumiți că am întrerupt cursa și am anulat etapa, restul au fost de acord.
 
- Despre ce echipe e vorba?
- Despre CCC Sprandi Polkowice și Sangemino. Era logic, într-un fel, să nu fie de acord cu decizia noastră, pentru că oamenii lor se aflau în grupul care a evadat și care conducea plutonul. Voiau, normal, să îl contracareze, să ia din timpul lui Ivan Sosa, cel care purta tricoul galben și care, ulterior, a devenit câștigătorul actual al turului și, totodată, aș spune un element de perspectivă pentru ciclismul profesionist.
Turul Ciclist al Sibiului 2018
Turul Ciclist al Sibiului 2018 © Facebook Turul Ciclist al Sibiului
- Sunteți o persoană cu multă experiență în ciclismul românesc. S-a mai întâmplat vreodată să fie o etapă anulată, din varii motive?
- Nu am manageriat, dar am fost implicat în Turul Ciclist al României în mai toate edițiile de după 1990. Turul Ciclist al Sibiului îl parcurg în calitate de director sportiv sau de director de concurs de la prima ediție, din 2011, însă nu am întâlnit o situație în care să anulăm vreo etapă. A fost o situație în Turul României în care s-a scurtat distanța de parcurs, nu s-a mai ajuns la Bâlea Lac din cauza zăpezii și a intemperiilor, s-a oprit cursa la Bâlea Cascadă, dar să fie anulată o etapă nu s-a mai întâmplat până acum, nu am cunoștiință de așa ceva.
 
- Dar, cu incidente pe traseu, v-ați mai confruntat și în alți ani, cum a fost cel de acum, de la Scoreiu...
- Spre surprinderea mea, evident neplăcută, lumea a devenit mult mai indisciplinată, dovadă incidentul cu motociclistul din caravană. Dacă acel individ cu Alfa Romeo, înmatriculată în Italia, ar fi respectat semnalele echipajului de circulație și ar fi rămas pe dreapta, așa cum i s-a indicat atât prin semnale acustice cât și luminoase, nu am fi avut acel incident. Personal, ca director al cursei, fiind în spatele mașinii de poliție, am încercat să-l ”mătur”, să-l ”greblez”, să-l împing spre dreapta, dar am riscat și a trebuit să mă feresc, pentru că ar fi intrat în mine. Nici măcar n-a redus viteza și urmarea a fost impactul cu acest motociclist care își făcea datoria în pluton. Îi mulțumesc lui Dumnezeu că nu l-a accidentat mai tare. Spitalizarea lui spune clar că n-a fost o întâlnire... amicală și amiabilă, în timpul căreia să-și fi strâns mâinile și după care să fi plecat mai departe, motocicleta acestui ins fiind ”varză” din câte am înțeles, iar el fiind spitalizat până astăzi (n.a. luni, 9 iulie) inclusiv.
Turul Ciclist al Sibiului 2018
Turul Ciclist al Sibiului 2018 © Facebook Turul Ciclist al Sibiului
Pe lângă asta, surpriza mea neplăcută a fost faptul că, atunci când s-a dezlănțuit natura, s-a deschis cerul și au început să cadă zeci de litri de apă pe metru pătrat și grindină de mărimea boabelor de struguri, care i-a bombardat la modul total neplăcut pe cicliști, poate că am fi luat decizia să continuăm cursa dacă cei din trafic ar fi înțeles că, la o cursă sportivă, mai ales una internațională, există niște rigori și niște regulamente foarte bine definite și șoferii ar fi avut obligația să oprească automat pe dreapta șoselei dacă li s-a indicat acest lucru de către echipajul de poliție. Nimeni nu a mai respectat indicațiile echipajului de poliție și toți au continuat să circule. În aceste condiții, dincolo de spectacol, de întrecerea sportivă, mai important mi s-a părut atât mie, cât și comisarului UCI, siguranța cicliștilor. Atunci am inițiat întreruperea cursei. Nu puteam să o neutralizăm, pentru că nu aveam unde să-i adăpostim pe toți, în câmp, așa că am decis anularea etapei.
 
- Exista și varianta înghețării unei porțiuni din traseu?
- Da, dacă eram într-o zonă unde puteam să-i adăpostim pe toți cicliștii. Puteam să reluăm cursa după o perioadă de timp. Celor 9 cicliști care erau în față, celor 9 fugari, acordându-le bonificația avansului de timp pe care o aveau în timpul opririi cursei. Dar, se pare că decizia comisarului UCI și a mea a fost inspirată, pentru că în zona Hulei Bradului am întâlnit exact aceeași situație, grindină și ploaie torențială. S-a deschis di nou cerul și n-am fi trecut atât de ușor prin situația asta.

Atenţie la urşi!

- Cred că ați avut emoții și în ceea ce privește Transfăgărășanul, care a fost deschis cu mai puțin de o săptămână înainte de startul Turului...
- Nu, nu am avut emoții, pentru că știam de la responsabilii din Sibiu ai sectorului respectiv din DN 7C, că drumul este în condiții bune, nu există zăpadă, șoseaua e curățită. Am avut totuși unele mici rezerve, alimentate de temearea că ar fi fost posibile căderi de pietre.
- CNAIR făcuse o recomandare în zilele acelea, ca turiștii să fie atenți la urși...
- Sincer, sunt curios cum ar fi fost întâlnirea cu niște animale pașnice în fond, cei patru urși care frecventează zona, puțin mai sus de Bâlea Cascadă. Mă gândesc că Ivan Ramiro Sosa ar fi putut fi admirat pentru un nou record de cățărare dacă ar fi zărit, uitându-se pe sub braț, vreun urs, pe marginea drumului. Sunt urși cerșetori, vin și cerșesc mâncare, unii oameni le dau, unii îi și pozează... Ar trebui să ne obișnuim cu astfel de situații. Așa cum noi le-am invadat spațiul vital de existență, așa ni-l invadează și ei pe al nostru. Poate e schimb la schimb și e normal, într-un fel.

(va urma)





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
sevis

kogalniceanu

smeralda

marquardt

artmania

sound

Vacanta Eurotrip
espressor
sport
info
filarmonica
Licitatie publica

accentmedia