Tribuna
brukenthal museum
Medicul vă sfătuieşte: DR. DOINA ARCOMIŢĂ, medic specialist medicină internă, medic rezident diabet, nutriţie şi boli metabolice
Medicul vă sfătuieşte: DR. DOINA ARCOMIŢĂ, medic specialist medicină internă, medic rezident diabet, nutriţie şi boli metabolice
Ce ar trebui să facem pentru a avea un stil de viaţă sănătos

 

Oare manânc sănătos? Este o întrebare tot mai frecventă şi un subiect din ce în ce mai discutat. De la reţelele sociale la discuţiile în media sau în cercurile de prieteni, se pune tot mai mult accent pe ce anume este recomandat să mâncam sau nu. Mă bucur mult să văd că există acest interes, deoarece un stil de viaţă sănătos joacă un rol important în menţinerea echilibrului la nivelul organismului şi implicit în prevenţia multor boli.

Alimentaţia sănătoasă înseamnă un consum moderat, dar variat, de alimente şi preparate culinare, repartizate în 3 mese principale şi, eventual, 2-3 gustări. Astfel, pentru a menţine echilibrul nutriţional, este recomandat să consumăm substanţe nutritive în următoarele proporţii: glucide 50-55%, proteine 15-20%, lipide (grăsimi) 30-35%. Acestea atrag după ele cantităţi normale de vitamine, minerale dintre care cele mai importante sunt sodiul, potasiul, calciul, magneziul, fierul, etc. Aportul de sare ar trebui să fie sub 5 g/zi, iar de lichide necalorice de 2-3 litri/zi.

Dacă şi dumneavoastră sunteţi interesaţi să urmaţi un stil de viaţă sănătos, următoarele idei vă pot ghida în această direcţie. De reţinut este faptul că felul în care vă simţiţi este un cumul de mai mulţi factori, după cum poate fi observat în rândurile de mai jos.

 

Alimentaţia sănătoasă

  • Includeţi în alimentaţia dumneavoastră fructe, legume, cereale integrale, produse lactate cu conţinut scăzut de grăsime, carne slabă ( pui, curcan, peste), ouă, etc. Optaţi pentru cea mai mică porţie ce vă provoacă senzaţia de saţietate, iar masa de seară trebuie să fie cea mai redusă cantitativ. În ceea ce privesc gustările, puteţi alege între fruct, iaurt sau nuci. De asemenea, trebuie să acordaţi o atenţie specială mâncatului pe fond emoţional, în special dulciurile, deoarece pot creşte numărul de kilograme foarte repede.
  • Chiar daca aveţi un stil de viaţă haotic, nu trebuie să săriţi peste cele 3 mese pe zi.

 

Exerciţii fizice

  • Exerciţiile fizice regulate joacă un rol important în menţinerea masei şi elasticităţii musculare, îmbunătăţesc flexibilitatea şi rezistenţa, dar şi întârzie procesul de îmbătraânire. De asemenea ajută la prevenţia infarctului miocardic, accidentului vascular cerebral, hipertensiunii arteriale, obezităţii,  DZ tip 2, etc.
  • Exerciţiile fizice ajută la creşterea încrederii în sine, generează o stare generală de bine şi scad nivelul de stres şi anxietate.

Nu este nevoie să faceţi sport de performanţă. Este suficient să mergeţi pe jos 3-5 zile pe săptămână în pas alert sau 150 minute/săptămână.

  • Lipsa exerciţiilor fizice poate duce la apariţia unor boli precum bolile de inimă, a diabetulului zaharat tip 2, obezităţii şi a anumitor tipuri de cancer.

 

 

 

Sănătatea mentală

 

  • Dormiţi suficiente ore pentru a permite organismului să se refacă. Adulţii peste 18 ani au nevoie între 7 si 9 ore de somn pe noapte.
  • Acordaţi-vă timp pentru a face ceea ce vă place cel puţin de câteva ori pe săptămână câteva ore.
  • Bucuraţi-vă de reuşite, fie ele mici sau mari şi petreceţi timp cu familia şi prietenii apropiaţi.

 

 

Evitaţi dependenţele

  • Fumatul are un rol nociv asupra organismului şi este responsabil de apariţia unor boli precum: diferite tipuri de cancer, bronşite cronice, infarct miocardic, etc.
  • Fumatul pasiv este şi el la randul lui nociv şi poate cauza diferite boli.
  • Consumul excesiv de alcool poate duce la apariţia cirozei hepatice şi a cancerului hepatic.

 

De reţinut!

Un stil de viaţă sănătos presupune echilibru între alimentele ce le consumăm, modul în care consumăm energia (diferite exerciţii fizice, inclisiv mersul pe jos), o stare emoţională pozitivă şi evitarea dependenţelor. Un exces în oricare direcţie duce la pierderea acestui echilibru şi la apariţia problemelor care pot fi de ordin estetic sau reale probleme de sănătate.

 

 






comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
sevis

targul de craciun

Vacanta Eurotrip
espressor
paltinul
info
turboclima
Licitatie publica

accentmedia