Adrian are 45 de ani şi este - într-un fel - unul dintre veteranii de la Tursib. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Economice, specializarea Contabilitate şi Informatică de Gestiune, din cadrul Universităţii "Lucian Blaga" din Sibiu, spune că a ales facultatea pentru că i se părea interesantă. După o vreme, însă, şi-a dat seama că nu i se potriveşte. A început să lucreze la societatea de transporturi încă din anul 2005. O vreme a făcut pauză. A activat în funcţia de contabil, a făcut comerţ, dar tot la concluzia lui a rămas: "Nu îmi plăceau hârtiile alea prin birou. Mă trezeam în fiecare dimineaţă la ora 7. Era un chin să merg la muncă". La Tursib, a revenit în 2008. Are zile când este în tura din zori şi se trezeşte la ora 3.45. "Aici nu am nicio problemă când trebuie să merg la muncă. E o plăcere", mărturiseşte Adrian Vlad. Nu se gândeşte să revină la meseria de economist, soţia lui fiind deja şi ea în domeniu. "Ea încă nu s-a săturat", spune Adrian, tată a doi copii. La volanul autobuzului, vede Sibiul frecvent. Se bucură de fiecare om şi află, în fiecare zi de lucru, frânturi din viaţa şi caracterul semenilor. Câteodată, se şi amuză. "A urcat cineva în autobuzul 2, că i-a spus un prieten de-al lui că ăsta duce la Piaţă. şi a mers cu mine până în Guşteriţa. Mă întreba unde e Piaţa. El, de fapt, trebuia să ia autobuzul de pe partea cealaltă", spune Adrian. Îşi aminteşte şi de întâmplarea
unui băieţel grăbit să prindă autobuzul, în staţia din Parcul Tineretului. "De obicei nu închidem uşa în nas. Dar nu vedem decât maxim doi metri în jurul autobuzului. Şi dacă nu văd pe cineva în perimetrul meu, apăs pe buton să se închidă uşile. Din parc, a venit în fugă în băieţel şi s-a lipit cu totul de uşa autobuzului. A fost o cascadorie, pentru mine, comică. Dar seamănă puţin cu un accident", povesteşte şoferul. Cum orarul autobuzelor este afişat în fiecare staţie, cu minutele exacte de sosire a autobuzelor, toată lumea se aşteaptă la punctualitate. "Lumea era deranjată că de ce am ajuns la 14.17, că pe tabel scrie 14.16. Ne băteau în geam şi ne spuneau că suntem neserioşi.
Dar noi încercăm cu tot dinadinsul să îi ducem pe călători cât mai bine şi la fix, dar sunt unele ore în care traficul ne dă cu totul peste cap", mai spune Adrian. De plecat de la Tursib, nu spune nimic. Îi place aici şi se declară mulţumit şi de salariul pe care îl primeşte. Un lucru e clar pentru el: "Nu mă întorc să fiu contabil".
Banii îi motivează
Şoferii cu studii superioare de la Tursib au vârste cuprinse între 28 şi 60 de ani. Cel mai tânăr este Laurenţiu Rebegel. În iunie, anul acesta, face un an de când este angajat la Tursib. El a absolvit, în 2011, Facultatea de Drept "Simion Bărnuţiu" din cadrul ULBS, dar spune că domeniul nu îl satisface financiar. "Nu am lucrat eu. Am avut colegi care s-au angajat şi nu primesc suficient", spune Laurenţiu.
Tot un an de vechime la Tursib are şi Ion Radian Staicu. A venit aici având experienţă. A lucrat la Atlassib nouă ani. A terminat Facultatea de Geografia Turismului din Sibiu, din cadrul Universităţii Creştine "Dimitrie Cantemir" din Bucureşti. Tot banii l-au întors din drum şi pe Ion, care nu a ales să se facă, de exemplu, ghid turistic, pentru că nu se câştiga cât voia. "E mai benefic aici, deşi mi-ar fi plăcut să fiu ghid", spune.
Ce îi doare cel mai tare în această meserie pe şoferi este limbajul trivial cu care se confruntă, din partea călătorilor. "Foarte mulţi nu au o părere bună despre şoferi şi ne atacă verbal. Noi avem satisfacţie când îi putem duce pe oameni lin, la timp şi în siguranţă, la destinaţie", spun ei. Alte episoade deosebite sunt şi acelea când se întâmplă ca tinerii să uite să coboare. "Unii oameni, în special tinerii, ascultă muzică în căşti, se joacă pe telefon şi nu observă când opresc autobuzul. Şi când repornesc, se ridică repede în picioare şi fac gălăgie. Le-aş zice: <<Îmi pare rău că nu v-am invitat să coborâţi. Nu mi-am dat seama. Am fost şi eu prins, aici, la volan", mai povesteşte Adrian Vlad.
Psihologii şi teologii, "furaţi" şi ei
Alături de cei trei, mai sunt şase conducători auto cu studii superioare. Ei au terminat Facultatea de Căi Ferate, Drumuri, Poduri şi Geodezie, la Institutul de Construcţii din Bucureşti, Marketingul la Universitatea "Alma Mater", Teologia la ULBS sau Ingineria. Unul dintre şoferi a absolvit chiar două facultăţi, cea de Psihologie, la Bucureşti, şi cea de Educaţie Fizică şi Sport, din Cluj. Cu toate acestea, la cei 50 de ani pe care îi numără, bărbatul nu
şi-a găsit vocaţia în niciunul dintre aceste două domenii, fiind fericit, de câţiva ani, la volanul autobuzelor Tursib.
Tursib are 105 autobuze şi 160 de şoferi. 5% dintre ei au studii superioare. Au terminat cursurile liceale 25% dintre ei, 3% au absolvit şcoala postliceală, 7% şcoala generală şi 11% zece clase. Cel mai mic procent îl reprezintă cei care au terminat şcoala de maiştri, iar cel mai mare îl constituie cei cu studii profesionale.
40 de conducători auto au lucrat o perioadă în străinătate, fie ca angajaţi ai unor firme din Germania sau Spania, fie ca angajaţi ai unor firme româneşti care execută transport internaţional.
Adrian Popa, directorul Tursib, spune că respectul faţă de sibieni este exprimat şi prin modul de selecţie al angajaţilor Tursib. „Susţinem pregătirea şi perfecţionarea continuă a angajaţilor. Orice studii superioare contribuie la îmbunătăţirea educaţiei,
ceea ce duce la creşterea respectului faţă de clienţi", declară acesta.
Condiţii de angajare
Cei care vor să se angajeze la Tursib trebuie să ţină cont de unele condiţii de angajare în postul de conducător auto. Astfel, trebuie să aibă permis de conducere categoria D, atestat profesional pentru transport persoane, aviz medical pentru funcţii cu responsabilităţi în siguranţa transportului de persoane, cazier judiciar, cazier auto şi experienţă în transport persoane.