Tribuna
”Corpul Îngerilor” îl așază pe Bogdan Tătaru-Cazaban în galeria marilor medieviști români și europeni
Pr. Constantin NECULA
6392 vizualizari
”Corpul Îngerilor” îl așază pe Bogdan Tătaru-Cazaban în galeria marilor medieviști români și europeni

Pe Bogdan Tătaru- Cazaban îl poate asuma drept model de cercetător orice tânăr ori matur intelectual al României. Distins și muncitor, asumând  teologia ca un mod de viață, reușind să facă din cercetare parte a viețuirii în Hristos, este cunoscut cititorului drept un remarcabil traducător al gândirii patristice ori al filosofiei (din Augustin, Boethius, Nicolaus Cusanus, Hugo de Saint Victor, E. Levinas, R. Klibansky, E Panofsky și F. Saxl), editorul inspirat al volumelor lui Andre Scrima (Duhul Sfânt și unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu) și Sf. Ioan Damaschin (Despre cele două voințe ale lui Hristos) și o serie de lucrări de unic autor (Pluralitatea metafizicii medievale. Istorie și structuri, 2005) ori remarcabile colaborări (cu Theodor Baconsky, Gabriel Herea, Mihail Neamțu). 
Volumul ultim, Corpul Îngerilor. Fragmente dintr-o istorie a ierarhiilor cerești (Humanitas, 2017, 317 pg) îl așază pe Bogdan Tătaru-Cazaban în galeria marilor medieviști români și europeni. Un fragment din Cuvântul înainte oferit de Dl. Andrei Pleșu, scutește recenzentul de efort, îndată după prezentarea autorului el consemnând : „Trec la lucrarea propriu-zisă. Prima ei calitate e un discret, dar riguros spirit de construcție. Aș spune că nucleul ei teoretic, centrul în jurul căruia se organizează întreaga expunere e capitolul II („Corpul îngerilor. Dileme patristice și medievale”). E capitolul care pune problema imaterialității angelice, a „corpului subtil” respectiv a materiei inteligibile (în sens neoplatonic) și al celui de-al cincilea element (eterul) din cosmologia aristotelică. Subiacent, se deschide complicata interogație asupra raportului dintre creat și necreat, Creator și creatură, sensibil și inteligibil. Simplificând, până la schemă, parcursul logic al textului, îl vom reduce la următoarele trepte: ce fel de corp au îngerii? Dacă e vorba de un corp subtil, de o „corporalitate” necorporală, atunci trebuie să ne întrebăm cum poate necorporalitatea să capete contur individual. Avem de a face cu o identitate numerică sau specifică? Cum se deosebesc îngerii între ei? Prin poziție ierarhică? Prin funcție? Mai departe: ce fel de limbaj folosesc „individualitățile” îngerești? Ce relație există, în cazul lor, între cogitatio și locutio, între limbaj public și limbaj privat? Pentru a răspunde acestor întrebări, Bogdan Tătaru-Cazaban merge cu aribie la texte. Citate bine alese, bine puse în lumină și atent comentate (cu includerea unor prețioase analize contemporane, ca cele ale Barabrei Faes de Mottoni sau Titzianei Suarez-Nani), pun la îndemâna cititorului un adevărat corpus de referințe-cheie pentru fiecare subiect în parte. Dincolo de controlul deplin și disciplinat asupra materiei, voi semnala amplitudinea intelectuală a interogativității sale. Textul nu se rezumă la antologarea pedantă a unei imense informații istorice, nu focalizează strict asupra unei speculații teologale, care, uneori, poate trece drept specioasă. Până  la urmă, e vorba de o reflecție vie asupra „formelor multiple ale realului”, de „condițiile de posibilitate ale unor ființe pur inteligibile”, de o „ontologie a intermediarului” și „o teologie a proximității”. Angelologia devine, astfel, un exercițiu exploratoriu care vizează orizonturi largi. În definitiv, ea culminează în antropologie, definind, prin contrast, limitele naturii umane”. (pp.10-11). 
Academică și vie, deopotrivă, scriitura lui Bogdan Tătaru-Cazaban merită asumată nu doar de teologi ori filosofi, ci și de cei pentru care cunoașterea nu este un moft de moment, ci o asumare continuă. Cartea dispune de o Addenda remarcabilă (O zi cu Augustin în Cetatea lui Dumnezeu, Demnitatea Îngerului (Herschaft), Între Dionisie și Palama: fundamentele patristice ale unei angelologii ortodoxe) și o excelentă Bibliografie selectivă, ea însăși o deschidere de subiect în domeniu. 

 






comentarii
1 comentarii

tot ce exista poate exista doar in minte,nu si in realitate,deci,barbologia din articol in mod evident bintuita de o crunta confuzie,imprastie in jur doar duhoarea unei minti bolnave de o viguroasa saracie
popa prostu
24.10.2017 11:04
Din aceeasi categorie
Targul de Cariere

Comunicat de presa

EVENIMENT TV
VISA MEDICA
visa medica
Cartuse toner, unitati cilindru
adi eco
Licitatie publica

ACCENT MEDIA