Tribuna
Constantin Chiriac, preşedintele FITS: "Toate biletele la toate spectacolele se vând 100%. Publicul crede în ceea ce noi oferim”
Andra MARINESCU
3801 vizualizari
Constantin Chiriac, preşedintele FITS:
© Răzvan NEGRU
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a cunoscut o creştere înfloritoare. Cel care a crezut în acest proiect încă de la început a fost Constantin Chiriac, preşedintele evenimentului şi directorul Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu. Anul acesta, a dedicat festivalul unui sentiment nobil, şi anume acela al iubirii. Despre asta ne-a povestit, în interviul acordat TRIBUNEI, omul din spatele fiecărei ediţii a festivalului, dar şi despre noutăţile din 2017, Aleea Celebrităţilor şi rolul FITS pentru comunitate şi nu numai.


 

Rep.: Din 1995, fiecare ediţie a Festivalului se desfăşoară sub egida unei teme. Care este tema de anul acesta şi care este motivaţia din spatele alegerii?

Constantin Chiriac: Tema festivalului din acest an este iubirea. Într-o lume atât de divizată, atât de plină de războaie, într-o lume în care valurile migratoare de populaţii atacă identităţile culturale ale statelor europene şi nu numai, e nevoie să ne întoarcem la ceea ce înseamnă iubire în sensul fundamental al cuvântului. Avem nevoie de această înţelegere, de dialogul pe care iubirea îl aduce între oameni, de buna convieţuire. E nevoie ca excelenţa pe care o aducem la Sibiu în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru să poată să dea rezultate la nivelul comunităţii.

 

Rep.: La ce să se aştepte iubi­torii de artele spectacolului de la această ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu? Ce aduceţi nou?

Constantin Chiriac: Anual, ne luptăm să aducem oraşului calitate, să aducem oraşului excelenţă. Este o bătălie pe care o avem cu noi înşine, să oferim doar ceea ce este mai bun din domeniul artelor spectacolului.

În acest an, la Sibiu ajung nume celebre, de la Mikhail Baryshnikov la Beijing People’s Art Theatre, de la Pippo Delbono la Andalusian Flamenco Ballet, de la Silviu Purcărete la Yamamoto Noh Theater, de la Robert Wilson la Brenda Angiel Aerial Dance Company, de la Philippe Genty la Batsheva, de la Rimas Tuminas la Kibbutz Contemporary Dance Company, de la Alvis Hermanis la Machine de Cirque, de la Andrei Şerban la Vertigo Dance Company, de la Armin Petras la Théâtre de la Huchette, de la Marcel Iureş la Circa Contemporary Circus, de la Gigi Căciuleanu la María Pagés Companía. Sunt nume uriaşe ale artelor specta­colului pe care le puteţi vedea în această ediţie de festival şi care vor oferi publicului spectacole extraordinare.

Anul acesta dezvoltăm secţiunea de concerte de orgă ce vor avea loc în biserici cu orgă care au fost restaurate, din Sibiu şi din împrejurimi. De asemenea, în incinta Academiei Militare a Forţelor Terestre “Nicolae Bălcescu” din Sibiu, se vor juca, pentru prima dată, pentru militarii NATO, spectacole în limba engleză prin companiile din SUA, dar şi o reprezentaţie a studenţilor noştri.

 

“Doar prin dialog şi deschidere reuşim să construim puntea spre succes”

Rep.: În legătură cu numele im­portante... Cum alegeţi perso­nalităţile cărora le acor­daţi stea pe Aleea Celebrită­ţilor?

Constantin Chiriac: Aleea Celebrităţilor este un proiect dezvoltat împreună cu Primăria Sibiu între zidurile de apărare ale oraşului, oraş ne­cucerit vreodată de invadatori. Singurii care l-au cucerit sunt artiştii. Am dezvoltat această alee unde nume celebre de la Peter Brook, Peter Stein, Ariane Mnouchkine, Lev Dodin la Tim Robbins, Rebengiuc, Luk Perceval sau Thomas Ostermeier, 25 de mari personalităţi ale lumii, au primit această stea, ca o recunoştinţă la contribuţia culturală pe care au adus-o şi o aduc în continuare. Am încercat să aducem marile personalităţi culturale ale Europei şi ale lumii aici, la Sibiu, iar în viitorul teatru pe care îl vom construi vom face şi un Institut de Cercetări, astfel încât toate numele ce se regăsesc pe Aleea Celebrităţilor să devină obiect de studiu pentru proiectele şi programele doctorale şi post-doctorale pe care le dezvoltăm împreună cu Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Numele pe care le alegem sunt cele mai importante nume care vin din artele spectacolului. Condiţia e ca ele să fie prezente la Sibiu cu spectacole şi cu mărturii ale creaţiei lor, iar oraşul le găzduieşte ca pe o dimensiune a existenţei universale a unui oraş de răscruce a marilor drumuri europene comer­ciale şi culturale. Dintotdeauna, am căutat să construim relaţii cu aceşti oameni, să păstrăm şi să întărim legăturile pe care le avem cu ei. Doar prin dialog şi deschidere reuşim să construim puntea spre succes, şi nu lucrând de pe azi pe mâine.

 

Rep.: Care este rolul festivalului în formarea publicului sibian?

Constantin Chiriac: Teatrul Naţional „Radu Stanca”, împreună cu Festivalul Internaţional de Teatru, cu Şcoala de Teatru de la Sibiu şi cu Bursa de Spectacole, au dezvoltat pe parcursul ultimilor 20-23 de ani o viziune coerentă în ceea ce înseamnă dezvoltarea noului public. Dezvoltarea unui nou public se face prin educaţia sa, iar educaţia nu se face cu forţa, ci impunând excelenţa. De-a lungul timpului, în Festivalul Internaţional de la Sibiu am încercat să aducem, în primul rând, în zona spaţiului deschis spectacole de stradă. De exemplu, să amintim spectatorului care nu vine la teatru, calitatea spectacolului de stradă. Această tuşă pe care el o primeşte îi dă îndemnul ca în timp să aibă curajul să intre în sala de spectacol, lucru care a schimbat fundamental publicul din Sibiu. Acum, toate biletele, la toate spectacolele, atât în sezonul regular al teatrului cât şi în timpul festivalului, se vând 100%. Este un lucru fără precedent, nu numai în România, ci în lume, iar publicul crede în ceea ce noi oferim.

 





comentarii
1 comentarii

Nu e mare lucru sa vinzi 100% bilete unui public imbecilizat. Si la meciurile de fotbal se vand toate biletele. Altfel se pune problema dle. Chiriac: cu ce se alege un spectator dupa ce vizioneaza pseudo spectacolele FITS?
Un spectator
18.05.2017 10:54
Din aceeasi categorie
sevis

marquardt

casino

CibinFEST

Profesional PN

Neo Plan

Vacanta Eurotrip
espressor
paltinul
info
turboclima
Licitatie publica

accentmedia