logo
Codul rutier accelerează în curbă şi depăşeşte pe linie continuă: viteze mai mari în localităţi, amenzi mai mici, civili la examenul auto şi cursuri obligatorii pentru pietoni şi biciclişti!
Rareș BIŢU
2674 vizualizari
Codul rutier accelerează în curbă şi depăşeşte pe linie continuă: viteze mai mari în localităţi, amenzi mai mici, civili la examenul auto şi cursuri obligatorii pentru pietoni şi biciclişti!

Dacă n-avem infrastructură, măcar reguli noi s-avem. Codului rutier i se pregătesc o serie de modificări, iar cele mai multe dintre propuneri sunt cel puţin neaşteptate. Asta ca să nu spun bizare. Unele arată ca un gard peste care a dat o oişte. Oişte şi băută, şi fără permis, dar la ce specimene am proptit la butoane ca să ne facă legi nici n-ar trebui să ne mirăm prea tare. Probabil că cineva o fi socotit că nu-s destui morţi pe şosele şi că e loc de "mai bine". Şi că unde-s zece ore până la mare, e loc şi de cinşpe. 

Specimenele de care pomeneam alcătuiesc - aplauze! - "Comisia pentru Transport şi Infrastructură", deşi "Comisia pentru lipsa transporturilor şi absenţa infrastructurii" ar fi fost, cred, o denumire mult mai potrivită. Şi pentru trenurile care se screm cu 40 la oră, şi pentru Autostrada Soarelui devenită un soi de livadă cu gropi. Şi pentru opintelile deghizate în şosele. 

Ei bine, comisia asta "a elaborat principiile necesare modificării Codului Rutier" - este că sună bine? Dacă tot bine o să le sune şi următoarelor comisii, cea pentru industrie şi cea juridică, noul cod poate fi băgat în viteză.
Dintre toate noutăţile, povestea cu testarea e prima în stare să ridice sprâncene pentru că poliţiştii vor fi înlocuiţi cu civili la examenul auto. Concret, faci şcoala de şoferi, după care dai examenul cu civili care nu au legătură cu şcolile de şoferi, dar sunt atestaţi de MAI. Portiţă periculoasă care deschide larg calea spre mici înţelegeri gata să devină mari. În ţara în care parandărătul merge ca uns, iar şpaga precum parandărătul, cât ce dificil va fi să obţii un asemenea atestat cu care să laşi toţi neghiobii să urce, nestingheriţi, la volan?


Autorii "ideii" spun că prin înlocuirea poliţiştilor cu civili, se dă - i-auzi! - ”posibilitatea distribuirii cadrelor polițienești pe domenii ne-externalizate,  cum ar fi eliberarea documentelor, etc”. Scrie în documentul elaborat de iniţiatorii proiectului.

 

"Permisul de conducere să nu mai fie reţinut de poliţist"


Vestea proastă e că sunt voci care nu mai vor ca şoferii să rămână fără carnet. Vestea şi mai proastă e că vocile ăstea pot fi auzite în Comisia pentru Transport, moaşa noului cod. 

  • ”Permisul fizic de conducere să nu mai fie reținut  de polițist, la săvârșirea unei contravenții rutiere, ci să fie operată  sancțiunea complementară de suspendare, direct în sistemul digital al DPR. Autospecialele să aibă cititoare portabile de cod permise de conducere, care îi arată  polițistului tot istoricul și sancțiunile dispuse în timp real. Acest aspect ar ușura enorm munca, privind gestionarea procesului de suspendare, birocrația excesivă pentru acest proces și pe de altă parte ar scuti de drumuri inutile cetățenii români”, se arată în document.
  •  ”Există și o altă problemă. Dacă ești în concediu, să spunem la Constanța, și după o abatere de la normele legale rămâi fără carnet, după ispășirea pedepsei ești nevoit să te întorci acolo după document”, spune Benedek Zacharie, membru al Comisiei pentru Transport. 

Prostia ar putea fi foarte simplu anihilată: dacă legea-i ologită de negânditorii altor vremuri, cine îi împiedică pe atoateştiutorii de la butoane să o modifice? Că poate în loc de Constanţa, rămâi fără carnet în Pula, caz în care ce faci: te mai duci o dată-n Pula? Pudibonzii de ocazie n-au decât să mute scenariul, uite: la Băicoi, de pildă. Sulina rămâne pentru mirifonfliştii de colecţie.


Stresul, dat afară din examen


Pentru ca viitorul şofer să fie relaxat şi nu-l mai apese stresul, "în timpul examinării practice, examinatorul va sta pe bancheta din spate şi instructorul alături. Sau, în cazul categoriei C, cu instructorul lângă candidat și examinatorul lângă instructor", se arată în propunere.


Indicatoare care să dea de gol radarele. Şi maşini inscripţionate şi la vedere


În România, prevenţia nu înseamnă nicidecum şosele decente şi lucrări făcute cu cap şi coadă, ci amânări veşnice, pândă în desişul cu boscheţi, căruţe pe unde nu te-aştepţi, puncte de prim ajutor şi toalete inexistente, bătaie de joc şi mântuială cât încape dacă tot - generos cum îl ştim - banul public permite. A, era să uit: şi poteră veşnic fără centură şi cu şofer vorbind la telefon. De maşinile de poliţie parcate pe zone haşurate om mai toot vorbi.
Convinşi că asta înseamnă prevenţia, aleşii vor ca maşinile de poliţie să fie inscripţionate. Şi plasate la vedere. Probabil că nişte firme de inscripţionat tăblării abia aşteaptă să-şi suflece mânecile şi să vâre mâna în sacul cu banul public. 

  • ”Exemple: vizibilitatea poliției rutiere, interzicerea folosirii de mașini de poliție neinscripționate, poziționarea vizibilă, în permanență, a polițistului și autospecialelor de poliție, instalarea de indicatoare cu prezența echipajelor de poliție rutieră statice, a radarelor fixe, a punctelor de control  etc. Folosirea echipamentului portabil de măsurare a vitezei (pistol) se va putea face doar de către polițiștii rutieriști din interiorul autospecialelor inscripționate, sau din afară acestora, la loc vizibil de pentru participanții la trafic, la o distanță de cel mult 5 m de autospecială de poliție. Inscripționarea unitară a autospecialelor poliției rutiere, indiferent de tip și marca și echiparea acestora obligatoriu cu echipamente standard acustice și luminoase”, susțin deputații.

Cursuri obligatorii de conştientizare


Aceştia vor şi "cursuri obligatorii de conștientizare a riscurilor săvârșirii diverselor contravenții, pentru cei ce doresc reducerea perioadei de suspendare, începând cu a doua contravenție ce prevede sancțiune complementară de suspendare drept conducere, săvârșită într-un interval de 2 ani (prima oară rămâne dreptul de reducere conform legislației actuale, în bază promovării examinării  gratuite),  și  înlăturarea restricțiilor existențe privind dreptul la o nouă reducere a  perioadei de suspendare”. 
Dacă mi-aş aminti cum se obţin diplomele de facultate ori cele de doctorat, de pildă, povestea cu cursurile ăstea mi s-ar părea o glumă evident neinspirată. Noroc că nu-mi amintesc. Cum de ce? Aţi uitat că mica-nţelegere poate suprima cu succes orice fel de absenţă? Ia de-aici şi scrie pe ţâdulă c-am fost la toate cursurile, ce-i aşa greu de priceput?

  • "Putem conveni că nu se aplică consumului de alcool/droguri-substanțe cu potențial  (chiar dacă sub limită 0,8). Cursurile de prevenție pot fi susținute de către polițiștii de la DRPIV,  iar contravaloarea cursurilor se face venit la bugetul acestei entități pentru lărgirea schemei de personal și îmbunătățirea timpilor de testare în vederea obținerii dreptului de conducere auto, a înmatriculării/radierii etc”, se arată în document.

Deputaţii vor ca aceste cursuri să poată fi susţinute de persoane fizice autorizate sau persoane juridice de drept privat specializate (școli șoferi), iar din veniturile obținute o anumită cotă să ajungă la în bugetul MAI.

  • ”Statul nu are interesul primordial de a suprima  dreptul de  conducere autovehicule  al cetățenilor, ci de a conștientiza cetățenii privind riscurile ce decurg din încălcarea legii rutiere , de a lasă economia să funcționeze prin vânzarea de combustibil, piese de schimb, servicii etc, precum și de a constitui venituri suplimentare pentru bună desfășurare a procesului de învățare, testare, îndrumare rutieră, cu logistică adecvată și personal suficient”, susțin deputații.

Permisul, suspendat doar la categoria unde ai greşit


Deputaţi par convinşi că un şofer care foloseşte o dubiţă  cu pepeni ca să facă varză una cu lapte să zicem, n-are de ce să nu comită încă un accident călare pe-o motocicletă. Un şofer care intră cu microbuzul într-un cap de pod, de ce să nu încerce şi peretele unei case de la volanul unui TIR? Un şofer de camion  de ce să nu mai poată fi taximetrist în timpul liber? Doar fiindcă a fost prins depăşind pe linie continuă? Cam asta vor deputaţii, citez: 

  • ”Este injust să faci școală de șoferi de x ori de la zero efectiv, pentru a obține x drepturi de conducere  diferite și apoi prin săvârșirea unei contravenții pe un autovehicul să fie suspendate toate drepturile dobândite. Excepție, consumul de alcool/droguri, care nu are legătură cu dinamică unui autovehicul și manevrabilitatea să, puterea constructivă, gabarit, domeniu de utilizare, etc. Un șofer profesionist de autocamion, care depășește viteză cu o motocicletă, își pierde serviciul pe perioada suspendării. Există și așa un deficit de personal calificat – conducători cu categorii C și D cu vechime. Exemplu: Ungaria, alte state”, spun ei.


Şi mai multă viteză în localităţi


Din acest punct, imaginaţia deputaţilor calcă linia dublă, gonind pe contrasens. Că la cât de sălbatic se conduce în România, să doreşti creşterea vitezei maxime în localităţi, e inconştienţă curată.  Mai exact în "localităţile fără case". Şi nu. Nu de case de copii e vorba şi nici de case de amanet. Ci de case locuite. Acuma, cum s-o face la nivel naţional departajarea asta probabil că n-o să aflăm niciodată. A, era să uit: case şi şcoli. "Localităţile fără case şi şcoli", vor deputaţii. Oare în vacanţe cum s-o ... pardon, nici n-are rost să mai întreb.
 
Cred că mai degrabă pui de-un Sibiu - Piteşti, decât să iei la purecat toate drumurile să vezi care au case la şosea şi care nu. Şi care au şcoli şi care nu. Şi care şcoli sunt frecventate şi care nu. Că la ţară mersul la şcoală e opţional din câte ştiu. 

  • ”Restricțiile de viteză în localități să fie instituite doar pe segmentul de drum unde există locuințe, instituții școlare, etc. Nu se impune aplicarea restricțiilor pe sectoarele de drum aflate în interiorul localităților unde stânga-dreaptă nu există niciun fel de locuințe, iar caracteristică constructivă a drumului este similară cu segmente de drum din afară localităților unde nu există decât restricția generală de viteză de 90 km/h”, scrie în propunere. 

De asemenea, deputaţii doresc "înlăturarea oricăror restricții de comunicație radio prin stații de emisie recepție, întrucât informațiile privind starea drumurilor, a condițiilor meteo, blocajele rutiere, accidentele de pe traseu ajută nemijlocit la evitarea unor situații de blocaj suplimentar".  Acuma, pe bune: nu ştiu câţi şoferi mai pleacă la drum înarmaţi cu staţii de emisie - recepţie de când facebook-ul şi aplicaţiile au sosit pe lume, iar radioul e şi el inventat de ceva vreme, dar mai ştii? 
”Aplicarea excesivă de restricții de viteză de deplasare, fără o bază solidă, duce la nașterea unui comportament agresiv la volan, la nevoia de recuperare a timpului, la excese de viteză. Concomitent , competitivitatea agenților economici este strâns legată de viteză de deplasare a mărfurilor pe traseul rutier”, susțin deputații. Păi şi construcţia de autostrăzi n-ar fi, oare, ăl mai eficient leac pentru timpii pierduţi în trafic? 

Amenzi micşorate

  • ”Amenzile excesiv de mari nu au avut niciodată rol de educare, acestea nu sunt plătite și se aglomerează instanțele de judecată. Se impune o analiză a valorii sancțiunilor cu amendă la nivel European, pentru a ne încadra în practica europeană. De aceea, valoarea acestora trebuie să fie rezonabilă în raport cu efectele reale ale încălcării legislației rutiere de către conducătorii auto”, se arată în propunerea deputaților. 

Greşit. În România educaţia nu se poate face decât cu parul, nicidecum cu vorbă aşezată. Dacă la semafor n-ai plecat la o nanosecundă după ce s-a făcut verde, se lasă cu bâte de baseball şi 112 dacă pe ăla din spate îl lasă nervii. Iar statul ar trebui să se asigure cumva că de şoferii inconştienţi n-au cum să scape de plata amenzii, indiferent de cuantumul ei. 
Timpi reduşi pentru înscrierea la examenul auto şi pentru înmatricularea maşinii
Deputații propun ca perioada maximă de timp de la finalizarea școlii de conducere până la examinarea practică, să nu depășească 30 de zile. De asemenea, perioada de programare pentru înmatricularea unei mașini să nu depășească 45 de zile.
În plus, se cere dreptul de despăgubire a proprietarului de autovehicul avariat sau defectat din cauza deficienților carosabilului de către administratorul drumului.

 

Cod de conduită pentru polițiști


Hodoronc - tronc: la ţanc a picat povestea cu codul de conduită. Adică şeful Poliţiei Române tocmai a demisionat după ce un dosar penal i-a acroşat din lateral CV-ul şi deputaţii vor coduri de conduită pentru poliţişti! Unde mai pui că unii martori spun că tamponarea ar fi fost de-a dreptul frontală. Alţii-s gata să se jure că s-a petrecut pe contrasens!

  • ”Autoritatea statului, prin reprezentanții săi, trebuie să fie prima care respectă un cod de conduită în față cetățenilor, care trebuie să ducă la stabilirea unui raport civilizat, deschis și calm de discuție între polițiștii rutieri și participanții la trafic. Interesul statului este acela de a face cât mai facilă comunicarea între reprezentanții săi și cetățenii ce trebuie să înțeleagă rigorile unei legislații, scopul educațional, preventiv, putând fi atins prin abordarea în mod etic a participanților la trafic”, susțin ei.

Bun, dar cu poliţiştii care conduc fără centură, vorbesc la telefon şi parchează pe unde-i taie capul ce facem? Că-i plin codrul rutier de astfel de specimene!

 

Cursuri obligatorii de legislaţie rutieră pentru pietoni, biciclişti, scuterişti


Deputaţii propun cursuri obligatorii în școli de legislație rutieră.

"Asigurarea unui cadru adecvat pentru că toți participanții la trafic, alții decât cei ce urmează școli de șoferi, să cunoască minimal legislația rutieră. Exemplu: bicicliști, scuteriști, pietoni. Este important ca toți cei ce folosesc carosabilul să cunoască , minimal, semnele de circulație, comportamentul în trafic, în intersecții, etc.”, se mai arată în documentul propus de deputați. ​No, bravo băieţi, uite că se poate! În sfârşit ceva coerent: cursuri obligatorii pentru pietoni! Abia aştept să văd cum se va face "alfabetizarea" asta la sate unde pentru mult timp şi de acum încolo, pentru căruţaşii ieşiţi din crâşme, ăl mai breaz GPS tot calul rămâne! Sau poate că - mai ştii? - alfabetizarea tocmai cu calul va începe! Asta dacă nu cumva se va împotrivi ca un catâr ...

 






comentarii
1 comentarii

No comment...
Vezi codul rutier din Grecia !
Avem o soarta. Ne-o meritam !
...
21.07.2018 22:13
Din aceeasi categorie
sevis

kogalniceanu

smeralda

jidvei

marquardt

sibiul de odinioara

omirom

Vacanta Eurotrip
espressor
sport
info
Licitatie publica

accentmedia