logo
Părintele Arsenie Boca, pierdut încă o dată
Dragoş BAKO
1101 vizualizari

Ca şi cum spaţiul românesc nu era sugrumat de o sumedenie de laţuri absurde, a început să bată toba prin ţară un scandal care spune foarte multe despre nivelul de degradare la care am ajuns. Vestea că un tânăr din Arad deţine dreptul de proprietate intelectuală asupra a tot ceea ce înseamnă obiecte legate de imaginea părintelui Arsenie Boca, de la icoane, cărţi, până la insigne şi căni, a creat un val de nemulţumire, nu doar printre comercianţii de astfel de suveniruri, ci şi printre credincioşii care voiau să ia acasă chipul Sfântului Ardealului, imprimat pe diferite suporturi. Majoritatea ştirilor şi dezbaterilor împletite din firele încâlcite ale acestei poveşti au pus în prim-plan beneficiile materiale ale celor implicaţi. Pe de o parte, s-a vorbit despre încercarea arădeanului de a transforma marca înregistrată într-o sursă de venit, iar, pe de altă parte, a fost invocat falimentul comercianţilor de la Mănăstirea Prislop şi nu numai. De la o oră la alta, scandalul a luat amploare, unii mergând până la contabilizarea presupuselor câştiguri, dar prea puţini s-au referit la falimentul spiritual, demarat în momentul în care părintele Arsenie Boca, cu tot ceea ce simbolizează, a fost transformat de către nişte inconştienţi cu pretenţii de jurnalişti într-un subiect comercial. Preotul, la mormântul căruia se roagă o mulţime de oameni înseamnă infinit mai mult decât nişte suveniruri, iar viaţa sa pământeană merită nişte desluşiri profunde, nu materiale de presă care au muşcat din ciozvârta senzaţionalului. Din fericire, am fost la mănăstirea Prislop şi în vremurile în care marketingul nu transformase un personaj fascinant într-un produs şi pot spune că era o mare diferenţă între ceea ce simţeai atunci şi atmosfera vremurilor ulterioare, când şirurile de tarabe cu suveniruri diluau trăirea adâncă a vizitatorilor. Ceea ce azi e o problemă la nivel public, ţine de mize exclusiv materiale. E aberant ca o persoană să aibă pretenţia de a transforma un simbol într-o marcă înregistrată, care să-i aparţină, şi în acelaşi timp e trist că principala temă a dezbaterii e legată de câştiguri materiale. După cum spuneam, nişte jurnalişti inconştienţi au transformat personalitatea părintelui Arsenie Boca într-un subiect vandabil, iar cei care au vorbit despre pericolul ducerii în derizoriu a imaginii preotului au fost prea puţini şi glasurile lor prea acoperite de vacarmul tromboanelor marketingului. Ceea ce ne transmite părintele Arsenie Boca, ceea ce putem învăţa şi primi de la el e mai mult decât o insignă cu chipul său, agăţată în piept, sau un tricou pe care i-a fost imprimată căutătura. Nu lipsa acelor suveniruri ar trebui să-i îngrijoreze pe oameni, ci renunţarea la a-şi mai pune întrebări, la a căuta sămânţa învăţăturilor transmise de această personalitate a spiritualităţii româneşti. Ca să nu se sperie cineva că dăm semne de vindecare, am reuşit, din nou, să demonstrăm că nu putem sau nu vrem să separăm grâul de neghină, îndepărtându-ne de esenţa unui reper moral.





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
sevis

tdc sibiu

Vacanta Eurotrip
espressor
sport
info
filarmonica
brukenthal
Licitatie publica

accentmedia