logo
Brânza vine la magazin cu taxiul?
Dragoş BAKO
774 vizualizari

Doar o scânteie le-a trebuit comercianţilor pentru a scumpi alimentele, manevră care le va suplimenta câştigurile. Majorarea preţurilor la carburant cu treizeci de bani/litru în medie e motivul cel mai des invocat atunci când vine vorba de explicaţii pentru scumpirea produselor alimentare de bază. De pildă, un sortiment de brânză, care costa 5,7 lei acum două luni, a ajuns la 7,4 lei, pâinea şi-a umflat preţul cu un leu, ouăle şi untul sunt mai scumpe cu minim 25%, iar carnea o ia pe urmele caviarului. Treizeci de bani pe litrul de carburant generează majorări de 1 leu/produs, de parcă acestea din urmă ar fi transportate individual, bucată cu bucată. Te pomeneşti că aprovizionarea marilor magazine se face cu taxiul, că fiecare bucată de brânză călătoreşte singură, de şi-a zburlit preţul în halul ăsta. Încetul cu încetul, mâncarea devine un lux, iar când spunem asta nu ne referim la te miri ce scofeturi, ci la produse obişnuite. Intermediarii şi-au frecat mâinile de bucurie când s-au scumpit carburanţii, recalculându-şi câştigurile. La fel, comercianţilor li s-a părut că e o găselniţă numai bună pentru a-şi spori profitul. Aşa se face că preţurile alimentelor au luat-o razna, lăsându-le în urmă pe cele din Europa Occidentală, unde salariile sunt de trei ori mai mari. În România se zbenguie o mulţime de legi aberante, o seamă de constrângeri idioate, dar nicio minte abilitată n-a fătat vreun mecanism, care să vină de hac dezmăţului comercianţilor nesătui. Vorbea ministrul Daea despre sesizarea Consiliului Concurenţei pentru scumpirea ouălor şi a cărnii, dar teamă mi-e că cei mai mulţi dintre bişniţarii deghizaţi în vânzători s-au amuzat pe seama acestui anunţ. Românii au ajuns să cheltuiască şi 70% din venituri pe mâncare, ceea ce ne plasează în rândul ţărilor sărace. Statisticile, care anunţă că ţara noastră are cea mai mare creştere economică din Europa, nu ţin nici de foame, nici de cald şi ajungi să te întrebi dacă nu cumva cel ce a redactat acest anunţ a scris în loc de creşterea preţurilor, creştere economică. Suma lăsată la casa de marcat e tot mai mare, iar conţinutul sacoşei tot mai mic. Din nou, cei din vestul României au început să se aprovizioneze de la magazinele din Ungaria, revenind în timpuri vechi în care economia românească horcăia pe nisipuri mişcătoare. Se pare că nici azi economiei nu îi merge mai bine, în ciuda sunetului asurzitor produs de bătutul cu cărămida în piept pe tema creşterii economice. E la mintea cocoşului că un astfel de fenomen ar trebui să fie simţit în primul rând la nivelul confortului fiecărui cetăţean, la nivelul puterii de cumpărare. Bunăstarea românească e percepută, deocamdată, doar la nivel declarativ, ea dospind exclusiv în statistici, rapoarte şi comunicate de presă exasperante. Balivernele oficialilor se lovesc de ouăle, brânza, untul şi carnea scumpite în draci. Da, da, acolo se simte creşterea economică: la spartul ouălor, la felierea brânzei sau a cărnii. Ca să nu mai vorbim de alte luxuri, cum ar fi îmbrăcămintea, încălţămintea, concediile, ş.a.

 



comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
burduf sevis

Vacanta Eurotrip
Fundatia APT
Licitatie publica