Tribuna
Semnal editorial
"Poftiţi în vagoane. Începe călătoria"
N. I. DOBRA
2409 vizualizari

Am lipsit de la inedita lansare a monumentalului volum "Omnibuz. Tramvai. Troleibuz. Transportul public electric în Sibiu şi în România" de Marcel Stancu (Editura Honterus Sibiu, 2019, 388 pagini), cu o prefaţă de acad. Dorel Banabic, preşedintele Secţiei de Ştiinţe Tehnice al Academiei Române şi un Cuvânt înainte al autorului. Primindu-I, l-am parcurs cu interes, mai ales că, în urmă cu mulţi ani (mai exact 14), un cititor pe nume Cornel Misinger, îmi trimitea un material documentar, cu prilejul aniversării a 100 de ani" de când tramvaiul pe şine a început să circule prin Sibiu". Folosind datele oferite de C.M., am publicat atunci un articol, aşa că nu sunt complet novice în domeniu. Iar ca sibian (născut în Păuca!) am umblat cu tramvaiul în toţi anii şcolii şi n-au fost puţini!
Lucrarea inginerului Marcel Stancu are toate atributele unei monografii, tratând cu acribie dome­niul transportului public electric din Sibiu, din România şi din lume, ca o continuare a volumului "Sibiul şi electrificarea României", publicat în anul 2013.
Înainte de toate, trebuie subliniată munca auto­rului pentru documentare, utilizând toate sursele po­sibile: documente, cărţi, publicaţii diverse, mărturii, o bibliografie diversă. În al doilea rând, este de remarcat modul în care a reuşit să organizeze bogatul material acumulat, structurându-l pe capitole şi subcapitole, într-o succesiune logică. În al treilea rând, prin numeroasele ilustraţii folosite, a evitat o eventuală monotonie în parcurgerea textului. În fine, dar nu în ultimul rând, de toată lauda condiţiile grafice în care a fost editat volumul.
Rezumând pe cât posibil, vă spun că volumul are trei părţi şi 22 de capitole, cele mai multe (15) fiind rezervate transportului electric din Sibiu, într-o ordine cronologică: transportul public în zona Sibiului înainte de electrificare (1754-1898); electrificarea Sibiului - premisa tramvaiului; omnibuzul electric; tramvaiul electric; tramvaiul în perioada interbelică; tramvaiul de Răşinari etc.
Câteva repere în timp mi se par de interes: 1754 - Diligenţa Viena - Sibiu; 1898 - Mocăniţa Sibiu - Agnita - Sighişoara; 1904 - Omnibuzul fără şine; 1946 - Constru­irea liniei tramvaiului de Răşinari; 1966 - Desfiinţa­rea tramvaiului din Oraşul de Jos; 1970 - Desfiinţarea tramvaiului din Oraşul de Sus; 1983 - Troleibuzul din Sibiu; 2009 - Desfiinţarea troleibuzului din Sibiu; 2014 - Desfiinţarea tramvaiului din Sibiu...
Îi dau perfectă dreptate lui Marcel Stancu: "Este mai presus de orice îndoială că demolarea tramvaiului din Sibiu în anii 1969-1974 a însemnat renunţarea la unul dintre simbolurile importante ale urbei de pe malurile Cibinului şi un grav atentat la memoria identitară a oraşului (...)".
Lucrarea are, în completare, mai multe anexe lămuri­toare: lista reţelelor de tramvai, troleibuz, metrou şi autobuz-electric din România; Lista constructorilor de tramvaie; Lista producătorilor de tramvaie; Lista principalelor reţele de tramvai din lume, sursele ilustraţiilor, indice de persoane, indice de localităţi etc.
Mărturisesc că nu am reuşit să citesc "de-a rând” masivul tom, grăbindu-mă să vi-l prezint, dar, vorba autorului: "250 de ani de istorie sunt derulaţi din fu­ga diligenţei, omnibuzului, tramvaiului şi troleibuzu­lui. Poftiţi în vagoane. Începe călătoria!".

 





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
sevis

targul de cariere

classic junior festival

Vacanta Eurotrip
espressor
paltinul
info
turboclima
Licitatie publica

accentmedia