Gorgandin  Domeniul Viticol Apold
logo
Apulum
Arthur Coulin în colecţii private
Adrian POPESCU
3369 vizualizari
Arthur Coulin în colecţii private
Betty Schuller, Karl Ziegler, Robert Wellmann, Fritz Schullerus, Octavian Smigelschi, Hermine Hufnagel,Anna Dörschlag, Michael Fleischer, alături de care a activat şi Lotte Goldschmidt sunt cei mai importanţi pictori din sud-estul Transilvaniei de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul celui următor. Toţi au fost influenţaţi în formarea artistică de spiritul Academiei de Artă din Viena precum şi de Carl Dörschlag, cel ce aducea spiritul Academiei Regale din Berlin dar şi stilul de lucru din atelierul pictorului de compoziţii Julius Schrader. Toată această renaştere artistică, unde modelul şi natura coabitau, se realiza pe fondul pătrunderii Zeitgeist-ului (spiritul epocii) în Transilvania. Printre cei mai rafinaţi şi mai talentaţi artişti ai momentului se număra şi Arthur Coulin, azi prezent pe simeza expoziţională a cochetului spaţiu din Casa Albastră.
Sibianul ce a lăsat capodopere europene
Puţini ştiu că pictorul Arthur Coulin este născut în România, la Sibiu, în anul 1869, un pictor care a fost atras de izvoarele culturii occidentale. „Dorinţa nestăvilită de a desena” - un motto lansat de primul lui profesor, C. Dörschlag - l-a purtat pe Coulin, după promovarea bacalaureatului la Graz, spre Academia de Arte din München, unde a studiat doi ani. Ca modele ideatice i-a avut pe: Leibl şi Feuerbach; a fost prieten cu Friedrich Mieß, Fritz Schullerus, Octavian Smigelschi şi Robert Wellmann. Începând cu 1892, îl găsim la Budapesta, unde se căsătoreşte în 1897 cu violonista Olga, născută Fogarascher. Aceasta a influenţat decisiv viaţa şi arta lui Coulin. În 1898 obţine bursă pentru colonia de artişti de la Nagybanya (Baia Mare). Acest mariaj a adus multă confuzie în lumea artei şi a criticii de artă, care a fost predispusă să-l catalogheze ca fiind un pictor maghiar. În 1900 efectuează prima vizită la Roma, păstrând o legătură strânsă cu Robert Wellmann în munţii Sabini; apoi până în 1907 la Braşov şi la Sibiu desfăşoară o activitate decisivă pentru stimularea culturii săseşti, fiind cofondator al Asociaţiei Sebastian Hann şi a revistei “Die Karpaten” (Carpaţii), patronată de Adolf Meschendörfer; în atelierul lui Friedrich Mieß are ocazia să cunoască tânăra generaţie de pictori. În această perioadă cooperează la realizarea picturilor interioare ale Bisericii patriarhale ortodoxe din Sibiu. În sept. 1908, în baza unui premiu acordat de episcopul Fraknoy, Coulin se mută definitiv la Roma şi aici îşi perfecţionează arta, ajungând la maturitatea artistică ce este întreruptă de boală şi de moarte. Acestea “i-au văduvit opera de maturizarea finală”. Dintre creaţiile sale cele mai cunoscute sunt: Mireasa pictorului (1896); În faţa samovarului (1898); Cap de copil (1900); Din Italia, Fetiţa cu fluturi (1911, aflat la Galeria Naţională a Ungariei, Budapesta); Ţărancă din Ţara Bârsei (1903, din colecţia Brukenthal, Sibiu); Portret Pucheria Smigelschi (1904); Ţărancă româncă (1905); Violonista Olga Coulin (1908); Autoportret (1910); La cămin, ţărancă italiancă (1911, inclus în Galeria Brukenthal, Sibiu); Împărtăşanie, biserica evanghelică din Henndorf (1911); În livada de măslini (1911, Galeria Brukenthal, Sibiu).
Trei muzee pentru un destin
Muzeul de Artă Braşov în parteneriat cu Muzeul Naţional Brukenthal Sibiu şi Muzeul Transilvănean Gundelsheim (Germania) oferă o şansă inedită iubitorilor de artă de a vizita expoziţia Arthur Coulin. În expoziţia vernisată la Casa Albastră figurează lucrări din patrimoniul Muzeului Naţional Brukenthal Sibiu, Muzeului Transilvănean din Gundelsheim, Bisericii Evanghelice C. A. Braşov, Bisericii Evanghelice C. A. Sighişoara, precum şi din colecţii particulare din România şi Germania. Lucrările vor fi expuse în Sibiu până în 25 aprilie. Chiar dacă unele din lucrări au fost expuse recent la Braşov, evenimentul marchează 140 de ani de la naşterea artistului şi reafirmă rolul jucat de Coulin în evoluţia artei transilvănene. Arthur Coulin rămâne unul dintre cei mai proeminenţi artişti transilvăneni de la începutul secolului XX-lea, un artist ce a animat viaţa artistică şi culturală a saşilor transilvăneni.
Spaţiile colecţionarilor au rămas nude
Pentru acest eveniment organizatorii au făcut apel la diferiţi colecţionari din mediul diplomatic sau din mediul elitist din Ungaria, Germania şi România. Am remarcat şi picturile aduse din colecţia scriitorului şi jurnalistului Eberhard Wolfgang Wittstock, din colecţia Philippi, în care sunt imortalizaţi de Coulin membrii de familie şi nu numai, din colecţia unor iubitoride artă din Arad ,Braşov, Cluj şi Sibiu s.a. Cât despre valoarea picturilor vă oferim un simplu exemplu preluat de la o casă de licitaţie din ţară, pictura ”Nud întins”, realizată în ulei pe pânză, având 64 x 91 cm, semnată în colţul din dreapta sus cu creion - Coulin, era estimată la peste 6.500 euro. O altă piesă la fel de valoroasă aflată pe site-ul caselor de licitaţii este pictura „Tânără din Roma”.
Curatorii
Asemenea expoziţii, în care multiculturalitatea şi multiconfesionalitatea sibiană sunt cultivate cu mai mult sârg, sunt bine venite şi prin alternanţă cu pictorii români, constituind un turn de observaţie privind bogăţia spirituală din incinta lanţului carpatic. Şi cum orice demers are şi promotorii săi, să nu uităm curatorii acestei frumoase experienţe plastice anume: Iulia Mesea (Muzeul Naţional Brukenthal Sibiu), Marius Tătaru (Siebenburgisches Museum Gundelsheim) şi Wolfgang Wittstock (Forumul Democrat al Germanilor din România, filiala Braşov).Vernisajul a fost onorat cu discreţie şi de deputatul de Sibiu, Ovidiu Ganţ.




comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
sevis

mcdonalds

Covoare

Respect Construct

Vacanta Eurotrip
espressor
sport
info
Licitatie publica

accentmedia