Prin lectura articolului „O varietate”, directorul fondator al cotidianului Tribuna - scriitorul Ioan Slavici - creiona multitudinea relaţiilor ce se nasc în colectarea ştirilor şi traseul pe care ele ajung înapoi, la publicul cititor; astfel justifica prezenţa în paginile publicaţiei a rubricii „Varietăţi”, o rubrică cu ştiri din întreaga lume. Înşiruirea de posibile ştiri cu care se confruntă un jurnalist în fiecare zi este bogată şi - de multe ori – repetitivă. Nimeni nu şi-ar fi putut imagina în sec. XIX-XX, că lumea ar putea exista fără presă: „Şirul noutăţilor zi cu zi, (...) se va urma cât va mai fi pe lume om şi peană şi hârtie şi tipar”.
Lucrarea „Un regal pentru regina istoriei – Hârtia o elegie – Hârtia este cheia ce ne deschide tainele lumii, iar civilizaţia prezentului îi datorează aproape totul. Fragilă, vremelnică, dar nepieritoare! Să ne imaginăm, doar pentru o clipă, că toată hârtia ar dispărea. Am pierde oare ceva? Am pierde totul!” a apărut în 2014, fiind o traducere în limba română, după lucrarea lui Ian Iansom: „PAPER AN ELEGY”. Interdicţia „Niciun fragment din această lucrare şi nicio componentă grafică nu pot fi reproduse fără acordul scris al deţinătorului de copyright, conform Legii Dreptului de Autor”, ne obligă să reproducem doar mesajul autorului, Ian Sansom, tipărit pe manşetele coperţii lucrării:
«Nu sunt pădurar, dar sunt fără îndoială un copil al pădurii, un obişnuit al crângurilor întunecate şi al desişurilor verzi. Lemnul este combustibilul meu: chiar în această dimineaţă am venit acasă cu două topuri de hârtie pentru copiator, două notesuri, câteva plicuri, cinci creioane HB, câte un exemplar din Belfast Telegraph, Daily Telegraph, The Guardian, The Times, Daily Mail, The World of Interiors şi Boxing Monthly. Şi mă dusesem la magazin doar pentru câteva timbre. Eu consum hârtie în cantitate mai mare decât orice alt produs, inclusiv mâncare. Sunt un omnivor al hârtiei. O devorez – sub orice formă, de oriunde ar fi. Sau aproape de oriunde. Nu de mult, la Londra, am intrat aproape fără să-mi dau seama într-una dintre elegantele papetării Smythson, de pe Bond Street, unul dintre acele magazine în care angajaţii arată mai bine decât clienţii, care oricum arată mai bine decât toţi cei pe care i-aţi întâlnit vreodată, unde există paznici la intrare, iar o casetă de birou din piele cafenie vă poate uşura de 1500 de lire sterline, agendele pot fi inscripţionate cu litere aurii, după dorinţă, de unde, sincer vorbind, nu mi-aş permite să cumpăr nici măcar o cutie de creioane. (...) nu ne vom mai sufla nasul într-o batistă de hârtie. Vom uita de formele pentru brioşe şi de cartoanele pentru prăjituri. Şi de cărţile de vizită. Nu vom mai avea nici facturi, nici bănci, nici companii de asigurări. Nici societăţi de investiţii. Poate doar puţină industrie şi un rudiment de administraţie guvernamentală. Şi puţină lege şi ordine. Dar categoric, nu vom mai fuma ţigări, nu vom mai folosi şerveţele umede, ne vom oferi cadouri neîmpachetate, nu vom mai trimite felicitări de Crăciun şi nu vom mai aprinde artificii ... De fapt, este aproape imposibil să ne închipuim o lume fără hârtie!»
Recomandăm iubitorilor de carte şi presă această lucrare. Militând în introducere pentru „Respectul pentru hârtie”, menţionăm câteva titluri din „Cuprins”: „Un miracol de o impenetrabilă complexitate”, „Un lemnăriş”, „Victimele bibliomaniei”, „Ornamentaţiile pentru faţada iadului”, „Sufletul publicităţii”, „Gândire constructivă”, „Secretul e hârtia”, „O minunată terapie pentru minte şi trup”, „Legitimationspapiere”, „Cinci foi rămase”, „Golul din hârtie”. Cartea - o concepţie Baroque Books&Arts - este o lucrare valoroasă atât în conţinut cât şi pentru promovarea hârtiei eco-responsabile. Firma Antalis – liderul european în distribuţia de hârtie şi materiale destinate ambalării - a asigurat, pentru editarea lucrării, hârtie reciclată, un produs natural biodegradabil şi perfect reciclabil (de încă 7 ori); inserând în această lucrare şi o hârtie lucrată manual ce „conţine iarbă, petale de flori, ace de brad, cafea, fibre de mătase şi de bumbac” ne-a demonstrat ce poate face o moară de hârtie!
Puţini mai ştiu că şi pe meleagurile sibiene exista o moară de hârtie ...
Puţini ştiu că - încă - în Galeşul Săliştei funcţionează ultima moară pe apă din judeţul Sibiu!
Lecturând lucrarea putem construi o nouă viziune asupra unui viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat; nu peste mult timp vom putea să redescoperim bibliotecile locale – inclusiv biblioteca judeţeană ASTRA - ca „Muzee ale Hârtiei”.
Hârtia propriu-zisă riscă să devină istorie materială sau tehnologică, un simbol „sacru” şi „de lux” al unei epoci istorice de progres material şi spiritual al omenirii.
Jurnalismul nu a putut fi conceput fără hârtie, cele mai mari probleme apărute - în timp - fiind legate de conceptele care-l guvernează. Astăzi, în toate manualele de jurnalism se prezintă modul în care cei care controlează presa respectă conceptele de adevăr, onestitate şi virtute în condiţiile în care obiectivele reale ale oricărei afaceri sunt profitul şi/sau promovarea!
În prezent – în Occident – corporaţiile au preluat de la proprietarii individuali ai ziarelor conducerea efectivă a publicaţiilor, de regulă acestea sprijinind partide politice şi exercitând o presiune constantă privind politica redacţională şi de publicitate a ziarului. Reducerile de costuri, maximizarea profitului dar şi politica de publicitate sunt obiectivele prioritare ale proprietarilor publicaţiilor, toate acestea reflectându-se în conţinut, calitatea ştirilor şi a editorialelor.
Cultura jurnalistică a echipei redactorului şef conturează zilnic conţinutul ziarului, selecţia „interesant” sau „plictisitor” fiind orientată după un ghid nescris de principii deontologice; acest „ghid” defineşte profilul moral al publicaţiei, membrii redacţiei urmărind după propriul „instinct” publicistic evenimentele şi transformând ştiri banale în informaţii senzaţionale sau spectaculoase. Procesul de redactare al fiecărei ştiri ţine de talentul redactorului şi modul în care acesta utilizează cuvintele în realizarea unei relatări atractive şi pe înţelesul cititorului.
Publicaţiile ce aderă la practicarea „jurnalismului de titlu”, organizează informaţiile sub titluri „senzaţionale”, foarte atractive pentru cititor; realitatea prezentată în acest tip de jurnalism este la limita extremelor: alb sau negru, respectiv corect sau greşit!
Ţinta fiecărei publicaţii o reprezintă cititorul, fiecare subiect al unui articol adresându-se unui grup anume.
Noi – cititorii - suntem diferiţi, iar gusturile noastre sunt diferite.
Principala problemă a oricărei publicaţii - în toate vremurile - a fost şi a rămas permanent: anticiparea acestor preferinţe!.
În zilele noastre sondajele de opinie, experienţa jurnaliştilor şi o anume cunoaştere „empirică” a nevoilor publicului cititor (în baza reacţiilor la articole, a telefoanelor primite, a plângerilor şi altor factori) reprezintă tot atâtea moduri în care publicaţia îşi defineşte relaţia cu valorile cititorilor. (va urma)
Marius HALMAGHI