* internetul, telefonia mobilă şi cea fixă sunt cele mai reclamate servicii * studiul este realizat de Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România în ultimii doi ani *
Rareş BIŢU
Preţuri prea mari
Telecomunicaţiile sunt cele mai reclamate servicii din România ultimilor doi ani, arată un studiu realizat de Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România în cadrul unui proiect cofinanţat de Comisia Europeană, Directoratul General pentru Sănătate şi Protecţia Consumatorilor.
Reclamaţiile românilor se împart astfel: 44% pentru telecomunicaţii, 29% - energie (gaze naturale şi energie electrică), 16% servicii poştale şi 11% transport aerian.
În ceea ce priveşte telecomunicaţiile, clienţii au fost nemulţumiţi în special de internet, 47% dintre ei, din care 37% au depus sesizări privind soluţionarea reclamaţiilor; 35% privind accesibilitatea; 28% privind contractele.
Şi telefonia mobilă i-a nemulţumit pe 35% dintre români, care au reclamat fie contractele - 52%, fie preţurile ridicate -32%, sau nesoluţionarea reclamaţiilor - 16%.
18% dintre clienţi au fost nemulţumiţi de telefonia fixă, dintre care 45% au depus sesizări privind soluţionarea reclamaţiilor; 34% - privind contractele şi 21% - privind call center.
Nemulţumiţi de citirea contoarelor
În domeniul energiei, sesizările şi reclamaţiile s-au referit în special la citirea contoarelor - 28%, preţurile ridicate - 25%, facturi - 24%, sau soluţionarea reclamaţiilor - 23%.
În ceea ce priveşte serviciile poştale, pe primul loc în topul nemulţumirii clienţilor s-au aflat oficiile poştale, reclamate de 42% dintre clienţi, apoi livrările, 38% şi corespondenţa, 20%.
Transportul aerian a nemulţumit prin operatorii de zbor, care au fost reclamaţi pentru că nu au rezolvat sesizările - 37% dintre ei, pentru întârzieri - 35%, şi privind supra-rezervările 28%.
Românii sunt nemulţumiţi şi de aeroporturi, în special de modul de manipulare a bagajelor, 61%, şi de informaţii, 39%.
Reclamaţii nerezolvate
Timp de doi ani, proiectul european care a avut ca temă evaluarea de către cetăţeni a autorităţilor de reglementare a fost dezvoltat pentru a promova integrarea opiniei consumatorilor în politicile europene şi naţionale care privesc serviciile publice de interes general - electricitate, gaz, telecomunicaţii, servicii poştale, transport aerian, prin evaluarea modului de funcţionare al Autorităţilor Naţionale de Reglementare (ANR) pe baza reclamaţiilor consumatorilor şi experienţa asociaţiilor de consumatori.
Cea mai mare problemă la nivel naţional este soluţionarea proastă a sesizărilor consumatorilor, fapt ce duce la nemulţumiri din partea consumatorilor, dar şi la neîncrederea acestora, este concluzia studiului.
"În urma analizării serviciilor de interes general prezentate - energie, telecomunicaţii, servicii poştale, aviaţie, considerăm că principala problemă o constituie lipsa de informare a consumatorilor şi din acest motiv, principala propunere pe care o înaintăm este dezvoltarea unor campanii susţinute de informare reală a consumatorilor şi de educare a acestora cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le au", se arată într-un comunicat al Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România.
De asemenea, aceasta a propus înfiinţarea de grupuri de lucru pentru fiecare sector, grupuri de lucru care să fie formate din reprezentanţi ai companiilor, organizaţiilor patronale, reprezentanţi ai autorităţilor şi ai organizaţiilor de consumatori.
Federaţia Băncilor pentru Alimente din România (FBAR) anunţă cea de-a 10-a ediţie a Colectei Naţionale de Alimente, sub sloganul "Împreună...
Federaţia Băncilor pentru Alimente din România (FBAR) anunţă cea de-a 10-a ediţie a Colectei Naţionale de Alimente, sub sloganul "Împreună...
Vrednicele avrigence care alcătuiesc grupul "Şezătorii din Bibliotecă" îşi păstrează deprinderile frumoase şi la fel cum s-a întâmplat în ultima...
Vrednicele avrigence care alcătuiesc grupul "Şezătorii din Bibliotecă" îşi păstrează deprinderile frumoase şi la fel cum s-a întâmplat în ultima...
În organizarea Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu, în parteneriat cu Federaţia Patronală din Industria Construcţiilor de Masini (FEPA-CM)...
În organizarea Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu, în parteneriat cu Federaţia Patronală din Industria Construcţiilor de Masini (FEPA-CM)...
Anul acesta se împlinesc 35 de ani de la momentul ridicării la rangul de oraș a Avrigului. Pentru a marca...
Anul acesta se împlinesc 35 de ani de la momentul ridicării la rangul de oraș a Avrigului. Pentru a marca...
Asociația Vatra Satului Săcădate, care susține „Bunicuțele” (un grup de tinere pensionare), cea mai inedită echipă participantă la ediția din...
Asociația Vatra Satului Săcădate, care susține „Bunicuțele” (un grup de tinere pensionare), cea mai inedită echipă participantă la ediția din...