Tribuna
Ion Dobran, ultimul as al aviaţiei române, la 100 de ani
Ion Dobran, ultimul as al aviaţiei române, la 100 de ani
© mapn.ro
Veteran aviator, erou al celui de-al Doilea Război Mondial, şi singurul pilot în viaţă din Grupul 9 Vânătoare ai cărui piloţi au scris multe pagini glorioase în istoria aviaţiei militare, generalul-maior (rtr) Ion Dobran a împlinit, pe 5 februarie, Centenarul: vârsta de 100 de ani.

 

Ion Dobran s-a născut la 5 februarie 1919 la Vrăneşti, judeţul Muscel (azi Văleni Podgoria, judeţul Argeş), ca fiu al lui Constantin Dobran, jandarm rural, şef de secţie, şi al Mariei Dobran, născută Angelescu. A absolvit ciclul primar la Şcoala de băieţi nr. 28 din Bucureşti (iunie 1929), apoi, în perioada 1931–1939, a urmat cursurile Liceului Militar "Mihai Viteazul" din Târgu-Mureş. La bacalaureat s-a clasificat al 13-lea din cei 93 de candidaţi care au fost declaraţi "reuşiţi".

În anii 1939–1941 a urmat cursurile Şcolii Militare de Ofiţeri de Aviaţie de la Cotroceni; face parte din promoţia 10 Mai 1941, fiind clasificat al 47-lea din cei 113 absolvenţi. Apoi a fost brevetat ca pilot de vânătoare Categoria I (pilot de război) la Centrul de Perfecţionare a Zborului de la Ghimbav, Braşov (mai-decembrie 1941).

A fost încadrat în Grupul 9 Vânătoare, din Flotila 1 Vânătoare, cu sediul la Pipera. A făcut trecerea pe avionul Messerschmitt 109G la Tiraspol, apoi, începând cu august 1943, a plecat pe front, transmite Cer Senin.

A luptat împotriva sovieticilor pe Frontul de Est, împotriva americanilor în timpul bombardamentelor din 1944 şi împotriva germanilor după 23 august 1944.

Activitatea pe front însumează 340 misiuni la inamic, 74 lupte aeriene, 11 victorii aeriene şi un avion distrus la sol. A fost doborât de trei ori, scăpând cu viaţă fără răni.

A doborât 11 avioane, palmaresul său numărând  de la Yak-uri, LaGG şi Il-2 sovietice la  Mustang-uri şi Lightning-uri americane.

După război, comuniştii l-au scos din armată şi a lucrat ca strungar, apoi şef de birou la Uzina "Timpuri Noi" din Bucureşti (1952-1966), pilot şi comandant de bord la Aviaţia Utilitară (1966-1967), pilot de linie aeriană (intern-extern) la TAROM (1967-1973). A fost pensionat la limită de vârstă  la 1 noiembrie 1973 dar a mai activat ca inspector principal navigaţie TAROM între 1975 şi 1976.

 

Dobran a zburat pe 12 tipuri de avioane: Fleet F 10G, Nardi FN 305, PZL 11F, IAR 80, Heinkel He 112, Messerschmitt 109 E, Messerschmitt 109 F, Messerschmitt 109 G, Potez 25, IAR 27, Fieseler F 156 Storch şi Il 14 (transport persoane TAROM).

A fost decorat cu Ordinul 'Steaua României" cu spade, clasa a IV-a, Ordinul "Virtutea Aeronautică" cu spade, Clasa Ofiţer, Ordinul "Coroana României" cu spade, clasa a V-a,

Ordinul "Leul Alb" (Cehoslovacia), Medalia "Victoria" (URSS), Medalia "Eliberarea de sub jugul fascist" şi Medalia "Crucea comemorativă a celui de-Al Doilea Război Mondial"

 

Cu ocazia aniversării a 100 de ani, Statul Major al Forţelor Aeriene a organizat o ceremonie în onoarea veteranului aviator, în cadrul căreia eroul a fost înaintat în gradul de general-locotenent (rtr) şi i s-a  conferit Ordinul „Virtutea Aeronautică în grad de Cavaler”, cu însemn pentru militari.





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
sevis



targul de cariere

classic junior

Vacanta Eurotrip
espressor
paltinul
info
turboclima
Licitatie publica

accentmedia