MECŞ anunţă într-un comunicat de presă că, din cele peste 18.000 de cazuri de violenţă în şcoală raportate, 3.397 sunt asociate violenţei verbale. Conform studiului global UNICEF pe tema violenţei din anul 2014, în România, 41% dintre copii erau intimidaţi şi hărţuiţi de colegi la şcoală. Cea mai des menţionată formă de violenţă împotriva copilului a fost cea elev-elev, recurgându-se la certuri, conflicte, ţipete, folosirea de apelative, comparativ cu elev-profesor sau profesor-elev, unde vorbim de ironie, ţipete, ofense sau jigniri. "Vrem ca şcoala să rămână un spaţiu al toleranţei, echilibrului şi demnităţii. Dincolo de conţinuturile învăţării, problemele legate de climatul şcolar şi de <<bunăstarea copilului>>, inclusiv <<bunăstarea relaţională>>, reprezintă domenii de interes pentru Ministerul Educaţiei din perspectiva asigurării unei educaţii de calitate, fiind factori care influenţează, potrivit studiilor, atât participarea şcolară cât şi rezultatele obţinute", a declarat Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
Elevi "supereroi". Cum s-au gândit MECŞ şi UNICEF să implice elevii în campanie!
Campania îşi propune să crească nivelul de informare şi conştientizare la nivel naţional şi local în privinţa formelor şi consecinţelor violenţei verbale în şcoală. "Mesajul pe care vrem să îl transmitem prin această campanie privind stoparea violenţei asupra copilului, este acela al acţiunilor multidimensionale şi al abordării integrate, care să angajeze, într-o manieră globală, toţi membrii comunităţii", a mai spus ministrul Cîmpeanu. În cadrul campaniei, elevii sunt încurajaţi să raporteze cazurile de violenţă şi, pentru că în acest mod îşi ajută colegii, ei vor fi numiţi "supereroi". "Din păcate, studiile arată că intimidarea, hărţuirea şi agresiunea verbală împotriva copiilor sunt prezente la un nivel îngrijorător în şcoală. Cei care fac aceste lucruri sunt fie alţi copii, fie profesori. Campania are scopul de a creşte nivelul de informare şi conştientizare şi, în acelaşi timp, face apel la cei care sunt martori ai violenţei verbale împotriva copiilor să acţioneze. Ştim că pentru copii nu este uşor să ia atitudine, dar ei pot schimba în bine viaţa prietenilor lor şi, de aceea, în cadrul campaniei, îi numim supereroi", a declarat Sandie Blanchet, reprezentantul UNICEF în România. Campania se va desfăşura în intervalul octombrie 2015 - iunie 2016 şi include două spoturi video - unul care ilustrează violenţa verbală între colegi şi unul între profesor şi elev - două spoturi radio, machete pentru panotaj şi campanie online. Şi totuşi, creşterea nivelului de informare şi conştientizare a efectelor violenţei verbale nu este suficientă pentru a produce schimbări majore, cred MECŞ şi UNICEF. De aceea, împreună cu partenerii săi, UNICEF testează servicii integrate pentru a identifica şi pentru a adresa acest fenomen, în familie, în comunitate şi în şcoală şi pentru a creşte capacitatea copiilor, profesorilor şi a părinţilor de a preveni şi de a combate violenţa.
63 de cazuri de violenţă, în şcolile din judeţul Sibiu, în anul şcolar 2013 - 2014
Deocamdată, Inspectoratul Şcolar Judeţean Sibiu nu a oferit cifrele referitoare la cazurile de violenţă petrecute în şcolile din judeţ, în anul şcolar 2014-2015, urmând ca un raport în acest sens să fie făcut public pe parcursul acestei săptămâni. Cu doi ani în urmă, însă, la nivelul judeţului Sibiu, potrivit "Situaţiei privind numărul actelor de violenţă înregistrate în unităţile de învăţământ şi raportul sintetic pe anul şcolar 2013-2014", 63 de cazuri de violenţă s-au înregistrat în şcolile din judeţ. Vorbim de insulte grave repetate, cazuri de violenţă uşoară, fără arme sau lovire, acte de violenţă fizică gravă fără arme, atentarea la securitatea unităţilor de învăţământ, atentatul la bunurile altora şi fapte de violenţă sau atentate în securitatea în spaţiul şcolar. Cele mai multe dintre cazuri se refereau la violenţa fizică şi la furt.