Tribuna
PNL
Cine-i (mai) prost grămadă? Şoferul sau biciclistul?
Dumitru CHISELIŢĂ
2624 vizualizari

Corect ar fi fost „prost făcut grămadă”, dar cu expresia „prescurtată” din titlu au fost gratulaţi, reciproc, cel de la volan şi cel de la... ghidon, de către cititori, în comentariile din ediţia online a ziarelor locale care relatau despre recentul accident de la giratoriul din Piaţa Aurel Vlaicu, în care un biciclist a fost accidentat mortal de un autocamion „şcoală”.  Pe lângă acest epitet neonorabil, se mai treceau în revistă toate neregulile din trafic ai căror protagonişti sunt cei pe două sau patru roţi. Mai rămânea să te întrebi „Cine-i (mai) prost (făcut) grămadă? Şoferul sau biciclistul?"
A spune că toţi şoferii sau toţi bicicliştii sunt varză în trafic, ar fi nedrept. La fel cum incorect ar fi să spui că traficul în Sibiu se desfăşoară exact ca în cărţuliile acelea cu scheme şi desene, de le dă la şcoala de şoferi. Sibiul e sufocat de trafic. Asta e drept. Şi pentru că nu e suficient asta, mai avem şi „participanţi” care se ghidează, pe carosabil sau trotuar, după legea proprie, nu cea în vigoare. Şoferi, motociclişti, biciclişti şi pietoni. Care cred că atunci când se dau pe domeniul pu- blic, sunt jupânii jupânilor, iar restul o adunătură de iobagi care există doar cu scopul de a le deranja pe maiestăţile lor: şoferi, motociclişti, biciclişti şi pietoni (asta ca să ne repetăm). Ceva exemple merg aici, negative evident, pentru că cele pozitive sunt nesărate de felul lor.
Ca şofer, de exemplu, eşti grăbit. Veşnic grăbit. Aşa de grăbit încât depăşeşti suta la oră pe Dumbrăvii sau Coposu, asta şi pentru că maşina e aşa de bazată încât „să strâcă” dacă merge cu viteza legală. La fel, tot ca şofer, pista de biciclete este doar o prelungire a locului de parcare iar trotuarul e clar, loc de parcare. Pietonii? Nişte păduchi care nu şi-au permis o maşină la viaţa lor şi de care poţi face bâză oricând, mai ales la zebră, când, în loc să reduci viteza, o calci, să moară fraierul de frică sau măcar să se cace puţin pe el, aşa. Eventual, dacă e un bătrânel care nu e în stare să sprinteze pe trecere la vederea ta, să-i spui şi ceva vorbe de bine care să conţină „băga-mi-aş” şi „boşorog”. A nu vorbi la mobil când eşti la volan e o dovadă că eşti un fraier singuratic şi fără prieteni. Nu pomenim aici de obligatoriile depăşiri pe linia continuă, de încadrarea în giratorii, de acordare a priorităţii, ori de faptul că maşina ţi se „avariază” exact în faţa cafenelei ori bancomatului.
Ca biciclist, regula e să faci pe victima. Ba pistele sunt prea înguste, ba sunt prea scurte, ba prea puţine, ba se plimbă pietonii pe ele, ba şoferii sunt nişte bestii al căror sens al vieţii este să facă zile fripte celui aflat pe două roţi, ba pietonii se plimbă pe aceleaşi piste. Dar la Sibiu, a merge cu bicicleta normal e un lucru stupid. Aşa cum „o calcă” şoferul când face liniuţe, la fel „o calcă” şi biciclistul. Depăşeşte maşini, îţi apare în faţă de nicăieri, la el pistă de (curse de) biciclete e şi carosabilul, şi tro­tuarul şi trecerea de pietoni. A, e semafor? O luăm pe trotuar. E trotuar? E centru? Slalomăm în trombă printre trecători, că suntem cool. Suntem mai mulţi? Ocupăm tot, ca un escadron de cavalerie în atac. Suntem viitorul, suntem eco, suntem discri­minaţi! Avem drepturi! O imagine rară este să vezi un biciclist semnalizând, ori cobo­rând de pe „cycle” pe trecerea de pietoni.
Aşa că la întrebarea din titlu nu putem spune decât că nici şoferul nici biciclistul nu sunt exclusiv proşti grămadă, că „meritul” ar trebui împărţit în mod corect. Cine pierde din asta? Păi, şoferii şi bicicliştii, tot mai rari, care se comportă corect, ca nişte fraieri ce sunt, că nu se prind că regulile de circulaţie, la Sibiu, sunt doar o bază de la care să porneşti în încălcarea lor.




comentarii
50 comentarii

Pai da... Daca fiecare din noi si-ar face datoria de sofer, biciclist sau pieton, unde am fi???
IOn
09.04.2013 07:20
Totul tine de educatie si de cei 7 ani de acasa!Din pacate, ambele sunt pe cale de disparitie!Si atunci te intrebi:Daca anormalitatea a devenit-in toate domeniile-normalitate,mai e ceva de facut?Oricum, in urmatorii ani,va fi din ce in ce mai rau!Eu estimez ca trebuie sa treaca cel putin doua generatii ca sa ne revenim!
s.a.s.
09.04.2013 07:34
Doresc o mică precizare, eu sunt și șofer și biciclist.
Sunt curios dacă ați mcirculat cu bicicleta prin Sibiu? Presupun că nu, altfel ai fi mai puțin ironic și mai reținut cu "epitetele" legate de bicicliști. Vă rog să mă credeți că pistele sunt
Razvan
09.04.2013 10:43
De obicei biciclistii sfideaza si pe soferi, si pe pietoni. Am auzit in schimb de biciclisti lovind pietoni, nu soferi.
@razvan
09.04.2013 11:02
Oare nu ar trebui ca Primaria sa ia niste masuri si sa faca pistele de bicilete cum ar trebui? Cele de acum, in mare parte sunt adevarate pericole publice, sau capcane, cum vreti sa le ziceti, pentru bicilisti.De ce nu ia nici o masura cine trebuie la nivel local?Cate evenimente nefericite trebuie sa se intample? Cinste tuturor biciclistilor care au adus un omagiu celui decedat pichetand sensul giratoriu.Meritau sa apara in presa si la televiziune, deoarece isi sustin drpturile lor.
troanca daniela
09.04.2013 11:05
Pacat.......unii raman doar cu concluziile.......iar altii cu mortii in cosciug.......
Dana
09.04.2013 11:16
Pacat.......unii raman doar cu concluziile.......iar altii cu mortii in cosciug.......
Dana
09.04.2013 11:16
Nu intotdeauna cel mai slab este si nevinovat, victima este in mod categoric. In cazul accidentului biciclistul nu s-a asigurat la schimbarea directiei de mers, asta imi arata mie distanta de la bordura unde a fost prins si anume 3m, depasind cu mult banda de bicle. Soferul a fost disciplinat, i-a oferit 2m spatiu de manevra, de aici confuzia unora cum ca initial dorea sa mearga pe directia inainte, pe cand el a vrut doar sa treaca pe langa biciclist cat mai in siguranta. Astept verdictul politiei, este un caz din care se pot invata multe legat de reguli de circulatie.
ovidiu
09.04.2013 11:24
@troanca daniela: biciclist fiind si eu, as fi mult mai multumit sa vad clipuri video de cum sa circuli regulamentar, preventiv cu bicla prin oras, piste, intersectii, giratorii. Am vazut doar o adunatura de bezmetici care sareau in fata masinilor in acel giratoriu, claxoane si expresii de genul "taie-i calea masinii". Subiectivisti si egoisti nu v-ati gandit ca poate intr-una dintre masini se afla vreo femeie insarcinata in drum spre spital sau vreun om in criza cardiaca, sau mai stiu eu ce urgenta. Halal mod a aduce un omagiu si a cere respect de la ceilalti participanti la trafic.
ovidiu
09.04.2013 11:31
Daca ar fi toti soferi-biciclisti o sa perceapa mai corect si biciclistii si traficul masinilor
liu
09.04.2013 11:40
Razvan
09.04.2013 12:08
Eu propun ca biciclistii sa se dea cu toaclele prin parc si pe strazile mai putin circulate. Ce ziceti voi??? Si asa nu mai creem polemici aiurea. Daca ar fi dupa mine asta as face mai ales pe strazile cu un trafic foarte mare... Cu ce sunt mai presus biciclistii de carutasi??? Ati mai vazut voi carute prin sibiu?! O hotarare locala si gata: C'est fini la com
Centaur
09.04.2013 12:32
Un centaur are un cal putere si daca mai trage o caruta dupa el rezulta o putere de 750 de wati la o greutate de 1200kg. Un biciclist poate dezvolta o putere medie de 450 de wati timp de o ora. Poti calcula eficienta celor doua vehicule? Anul asta e editia centenara a Turului Frantei. Acum o suta de ani viteza atinsa de biciclete, apropiata cu cea a celor din ziua de azi facea ca masinile din acea vreme sa piarda felinarele. Stii cand a fost inmatriculata prima masina in Romania?
liliput
09.04.2013 13:04
@Razvan: "Dacă o să observați banda ce delimitează pista de biciclete dispare subit
oviidu
09.04.2013 13:09
Pana la urma intrebarea este daca in viitor e bine sa fie mai multe biciclete sau mai multe masini pe strazi? Despre comportamente deviante in ambele parti putem discuta la nesfarsit. Dar e totusi ciudat cum unii sunt atat de porniti impotriva biciclistilor!
liliput
09.04.2013 13:28
Catre liliput: LILIP
Centaur
09.04.2013 13:31
Da' la intrebare nu poti raspunde. E bine ca te-am facut sa te uiti in dictionar si sa dai copy-paste. Da' pe net nu gasesti raspunsu' pentru eficenta energetica...asa-i?
liliput
09.04.2013 13:38
Iar legat de taxe, alea de drum banui, ca celelalte le platesc si eu, care oricum sunt pentru afara din oras, ia mai da tu pe google strade bianchi si l'eroica si apoi iti mai zic.
liliput
09.04.2013 13:44
Dragule chiar nu te inteleg, ce legatura are eficienta energetica in cazul nerespectarii regulilor de circulatie?! Se pare ca iar trebuie sa ma repet: ASA.. SI...?! Copy-Paste l-am folosit pentru tine Junior.. Vezi ca incurci marfa cu ambalajul..Pe aia: Ce are caciula cu prefectura? O sti..??
Centaur
09.04.2013 13:48
Si pe impozit pe bicicleta plasti..??? eu pentru masina platesc... iar cu bani de pe impozit pe masina se repara drumurile din oras nu vorbesc de rovigneta aici .. ia da tu un goagal sarcs si poate vezi ce taxe se platesc prin Romania Pitoreasca
Centaur
09.04.2013 13:50
Era ideea deca platesti impozit pe toacla.. m-am exprimat mai greu... incerc sa ma cobor la nivelul tau .. liliput
Centaur
09.04.2013 13:52
Centaure ma iei la refec a doua oara...Chiar nu meriti nici un dialog!
liliput
09.04.2013 13:53
Mda.. ma bucur cand am dreptate..Nu-i vorba de dialog aici cat e vorba hai sa fim justi.. Toti gresim, ori ca suntem soferi, biciclisti sau pietoni... Ideea sa nu mai aruncam cu noroi dintr-o tabara in alta doar de dragul de a arunca si a arata ce eco sau cool suntem... Sti.. intr-un joc toti jucatorii trebuie sa cunoasca regulile si sa le respecte cam aceeasi chestiune este si cu subiectul zilei...
Centaur
09.04.2013 13:58
Cand intrebi ce taxe platesti ca si participant la trafic nu te poti referi la impozitul de la Primarie nu? Ala nu e ca particpant la trafic, e pe proprietate. Si imi place ca din centaur cu aia mare ai ajuns papagal sa imi copiezi ironiile. Sper ca nu te-am jignit.
liliput
09.04.2013 14:02
Biciclist si sofer. Trebuie sa recunosc faptul ca am cunostinta despre semnele de circulatie datorita faptului ca sunt sofer... N-ar strica obligativitatea efectuarii unor cursuri de legislatie rutiera pentru biciclisti...
Cu toate acestea, de vreo 30 de ani de cand il cunosc pe dl. Badila, il stiu tot pe bicicleta, deci nu se pune problema lipsei de experienta. Poate ca a fost o culpa comuna, iar in cazuri de acest fel, marimea conteaza.
L.I. Venin
09.04.2013 14:07
ASA-i daca nu avem la Sibiu vreun Oprescu, care stie el ce stie!!! Nu vrea bicilisti morti prin Bucuresti, asa ca nu e de acord cu pistele! Si bine face!!!
Sisy
09.04.2013 15:08
Mai devreme ai scris:"Iar legat de taxe, alea de drum banui, ca celelalte le platesc si eu, care oricum sunt pentru afara din oras" Da dragule pentru alea din afara exista rovignete si pentru alea din oras exista impozit( de proprietate, de tonaj, de ce vrei tu) dar cu banii din impozite si taxe din municipiu sibiu se platesc si reparatiile drumurilor si asfaltarile... And then i say to you .. WTF are u stupid..?? sau te faci?! Ce bine mi-le dedici, ai fost bolnav sau asa esti tu de obicei?!

Cat despre domnul Badila.. nu pot zice de cat ca imi pare rau, ideea este daca citim un pic si comenturile lui ovidiu putem observa cu usurinta ca nu are ceva impotriva biciclistilor dar ca asta este adevarul, "da iti dau dreptate, si cei care l
Centaur
09.04.2013 15:15
Bravo sisy.. imi place
Centaur
09.04.2013 15:16
Centaur și liliput, voi oare relizați c
Razvan
09.04.2013 15:35
Tragicul accident nu a fost pe o strada marcata cu pista si nu a fost cu un biciclist care s-a suit pe 2 roti odata cu aparitia pistelor. Mai mult a fost cu un camion, cu un autoturism poate ca finalul nu era asta. Legat de situatia din Bucuresti; au fost niste piste pe trotuar, complet nefunctionale pana in 2012, iar acum se gandesc unde sa le puna. Oprescu a zis ca nu le vrea pe sosea si nu ca nu vrea piste. Cele din Sibiu chiar sunt acolo unde trebuie si se poate. Pot fi imbunatatite,pot fi altfel, dar a spune ca a murit un om din cauza lor asta e fals.
parerea mea
09.04.2013 15:51
Excelent articol !Ne regasim intrutotul in continutul lui.Si totusi cum face un biciclist la stanga pe un drum cu patru benzi ? Aceasta-i intrebarea!
cycloferul
09.04.2013 16:53
V-ati abatut prea mult de la subiect..Si cei "mici" si cei mai putin
Sisy
09.04.2013 16:58
@cycloferul
Pe la trecere ce nu e clar. Eventual aia de pe Mihai Viteazu ca acolo se termina si pista. Nu e pista nu mergi, tu taxe nu, rovinieta nu ai la tine, cursuri de legislatie nu si mai porti si basca cand vorbesti cu mine. Si inca ceva: pe la trecere dar pe langa bicla, asta e foarte important. Tu ce vrei sa o arzi eco acum pe patru benzi sau ce?
parerea mea
09.04.2013 17:11
Pe la trecere si pe langa bicicleta, daca se poate. Cei mai multi folosesc zebra drept pista. E mai comod asa.
Sisy
09.04.2013 17:36
Prost gramada este ala care a trasat piste pe arterele cele mai circulata, in detrimentul soferilor si biciclistilor. Intrarea in Sibiu dinspre Cristian s-a transformat de la 4 benzi in sosea pe doua benzi, pista pentru biciclete fiind aproape la fel de lata ca si banda pentru autoturisme. Circul des pe portiunea aceea, dar nu am vazut decat o singura data un biciclist si ala era beat, mergea in zig-zag!
obiectiv
09.04.2013 17:38
NICI BICICLISTUL ,NICI SOFERUL ,AMANDOI ,DE CE ?SIMPLU,LIPSA INDICATOARELOR RUTIERE DE "MARIAMEA UNUI BLOC CU PATRU ETEJE SI AL DOILEA LUCRU LIPSESTE LIMITAREA DE VITEZA IN TOT AORSUL ADICA 30 (LA ORA)IN TOT ORASUL ,INDIFERENT DE VEHICUL S-AU AUTOVEHICUL.SI AL TREILEA LUCRU CONSTRUCTIA DE BENZI VIBRATOARE LA TOATE INTERSECTIILE SI TRECERILE DE PIETONI.
hotu
09.04.2013 17:42
Multumesc sisy. Nu a fost doar o completare, a fost mai mult de atat si anume o repetare a celor spuse de mine.
Dar eu chiar vroiam sa te intreb, chiar tu mai sus ai scris ca bine face Oprescu ca nu e de acord cu pistele si ca vrei postari la subiect ca un adevarat moderator ce esti, desi eu singurele postari pe care le-as sterge de aici ar fi chiar ale tale. Biciclistii sunt sau nu de acceptat in Sibiu ca eu inca nu am o parere formata si vreau sa o aud pe a ta.
parerea mea
09.04.2013 17:46
@obiectiv
Tu cum ai fi rezolvat problema asta cu transportul alternativ pe arterele principale. Ca eu le propun sa ia autobuzul si asa sa treaca de bulevardele principale cu biciclete si apoi jos, pe la trecere incolonati si pe stradute fiecare spre casele sau fabricile lor. Tu cum zici?
parerea mea
09.04.2013 17:51
Spre care fabrici, ca nu mai prea sunt? Pentru mersul la "fabrici" exista transportul in comun. Iarna cum se deplaseaza biciclistii sau iau o varza murata in mana ca sa le tina de cald? Pana acum cativa ani era interzis mersul cu bicicleta in zona centrala si pentru aia mergeau oamenii la munca, dar nu murea nimeni. Cine vrea sa se plimbe cu bicicleta sa mearga prin Subarini - Dumbrava, la aer curat si fara riscuri!
obiectiv
09.04.2013 18:04
@obiectiv
E foarte cunoscut faptul ca biciclistii mai vin beti la servici si de asta e asa lata sa fie si ei mai protejati. Dar eu mai vroiam sa te intreb daca ai trecut vreodata cu bicicleta pe acolo? Poate ca asta te ajuta mai mult sa intelegi de ce. Iar eu sa stii ce am vazut numai masini incalcand pista aia.
parerea mea
09.04.2013 18:07
@obiectiv
iar biciclistii astia sunt de mai multe feluri. Prima categorie sunt aia pe care ii uram toti, iesi si tu in subarini cu copilul pe aleile pietonale si fssst in viteza pe langa tine. A doua sunt aia care merg si ei fara rovigneta pe linia de acostament sau chiar in afara drumului pana la Rasinari, asta pentru ca asa vor ei sa-si petreaca timpul in loc de altceva. nu am nimic cu ei, ba ii admir un pic. II ocolosc si gata.
Iar a treia categorie sunt aia mai utilitari care incearca si ei sa mearga pe pista. Eu pe astia nu prea ii vad eco sau cu figuri in cap, ba ii mai si compatimesc. Mai erau si altii si nu stiu eu?
parerea mea
09.04.2013 18:12
Prietene, sunt automobilist, pieton si biciclist. La inceputul anilor 2000 am fost amendat fiindca circulam cu bicicleta pe sosea pe langa magazinul Dumbrava, pe vreamea aceea fiind interzisa circulatia bicicletelor in zona. Am platit amenda si cand aveam treaba in centru si doream sa pedalez mergeam pe rute ocolitoare (Negoiu, Negruzzi), eu locuind pe Rahovei.
obiectiv
09.04.2013 18:32
Prietene nu era interzisa nici o circulatie in zona, era o interpretare a art.74, anume Milea-Saguna-Alba Iulia=DN1=E58. la vremea aia circulatia pe europene era asimilita cu cea a autostrazilor fiind interzis tot ce misca sub 50km/ora. Acum toata treaba fiind in oras trebuia sa fii un militian obosit sa amendezi un biciclist, mai ales ca limita era sub 50. Probabil pe vremea aia nu erai inca automobilist si...nu stiu. Dar acum din mare biciclist ce ai fost ii trimiti pe toti in parc? ca nu prea inteleg unde bati!
parerea mea
09.04.2013 18:56
Nu bat nicaieri, doresc doar sa subliniez ca a circula cu bicicleta pe arterele principale ale Sibiului este o adevarata aventura, care poate sa se transforme intr-o tragedie, asa cum s-a si intamplat cu bietul om. Ai dreptate, nu mai circulat cu bicicleta de ceva vreme, dar ca sofer chiar am grija de biciclisti si motociclisti, chiar daca ultimii te sfideaza de pe doua roti, atunci cand se strecoara printre automobile.
obiectiv
09.04.2013 19:33
inca o dovada clara de cat de inapoiate sunt anumite persoane fata de restul civilizatiei si nu putem accepta existenta diferitilor participanti la trafic intr-un mod civilizat (pietoni, biciclisti, carutasi pentru ca exista si ei si asa se descurca sa supravietuiasca, daca acum s-au creat doar drumuri natonle, ei cu ar trebui sa se dscurce,sa zboare?) daca toti am fi respectuosi si grijuli nu s-ar intampla tot felul de astfel de accidente, pentru ca asta sunt (nu a facut nimeni din rea vointa)
in accea zi la locul acidentului inca odata am vazut un sofer ca si-a demonstrat "abilitatea" de a conduce claxonand si accelarand (parca cu o ardoare nebuna) de a spulbera un biciclist care era deja de mult in giratoriu inscris
si intentia unora de a ne face pe noi biciclisti (mare parte si soferi) sa ne trimita san ne plimbam bicicleta in parc este o incalcare grava a dreptului la libertate a omului ce ar fi ca acela sa fie privat de dreptul de a conduce)
LIVIA
09.04.2013 19:51
a fi biciclist este un risc pe care biciclistul si il asuma, este un risc la fel de mare ca cel al oricarui pieton de pe strada, ca orice sofer (doar ca acesta dn urma se mai relaxeaza crezand ca tabla si airbagurile il salveaza, dar norocul dispare incet incet)
sunt convisa ca exista cazuri mult mai multe de dovada de civilizatie din partea biciclistilor de cat di partea soferilor.
Olandezi oarecum cum au reusit, sau grecii sau alte locuri in care nu este acceptata circulatia autoturismelor, de ce nu putem lua exemple bune in considerare?
livia
09.04.2013 20:03
Livia e foarte bine ca mergi pe bicicleta. Dar articolul exact categoria asta, pe care eu nu o regaseam, o pamfleta. ''Suntem viitorul, suntem eco, suntem discriminati''. Noi nu o sa putem fi nicodata ca olandezii sau danezii. Stii de ce? Pentru ca pana noastra de la palarie este coloana spre infinit, iar buda pe care o sap eu in fundul curtii e centrul Pamantului-Axis Mundi daca ti-au placut lecturile. Mie liliput, blamat de multi de aici mi s-a parut genial. Bicicleta odata misca lumea si o misca bine, acum "viitorul" asta trendy ca asa trebuie sa fie, de fapt a fost odata. Azi, fiecare alege sa mearga cu ce vrea si cu ce poate si un pic de modestie nu strica nicaieri.
parerea mea
09.04.2013 20:29
Da, in lumea asta mare ca suntem in America sau in Europa biciclistii nu se dau jos de pe biciclete la trecereca de pietoni si da depasesc masini ca de aceea exista curieri in marile orase ale lumii pe biciclete care sunt mai rapizi si eficenti decat multe mijloace de transport ,iar cand merg cu masina mentinand un 50 km la ora nu voi fi surprins de nici un pieton sau biciclist ,conducand preventiv si calm ca doar asta este ideea reglementarii vitezei in oras dar ca de obicei mentalitatea la romanii saraci care de la caruta am trecut la masina fara a trece prin toate stadiile de evolutie ,cum a fost de alfel romanul de azi care la inmormantarea acelui biciclist a depasit in tromba toata coloana si pe franare in intentia de a evita masina care transporta biciclistul pe ultimul drum si vira stanga spre cimitir ,a acrosat niste biciclisti si a taiat calea masinii prin statia de autobuz!
bucur
10.04.2013 01:55
Stiati ca instructorul care la omorat pe Mosul a mai omorat un piton acum cativa ani?Luni instructorul era cu camionul prin oras ,probabil la vanatoare.Politia cum de il lasa sa mai circule?
Anonom
10.04.2013 10:06
SCUZE ,,,nu un piton ci un pieton
Anonom
10.04.2013 10:09
Din aceeasi categorie
DC

EVENIMENT TV
VISA MEDICA
visa medica
Cartuse toner, unitati cilindru
adi eco
Licitatie publica