Tribuna
PNL
Cum vă apără UE interesele
Drepturile consumatorilor în cadrul Uniunii Europene
Viorel ANDRIESCU
1613 vizualizari

"Protecţia consumatorilor, a intereselor şi a siguranţei lor reprezintă o parte esenţială a obiectivului general al Uniunii Europene, acela de a ameliora calitatea vieţii tuturor europenilor", potrivit Direcţiei Generale de Comunicare din cadrul Comisiei Europene.
În context, este de reţinut că "UE se străduieşte să se asigure că, indiferent de ce aţi decis să cumpăraţi şi oriunde aţi fi în cadrul UE, sunteţi protejaţi prin principiile de bază ale protecţiei consumatorului".
Cele zece principii
În cadrul Uniunii Europene funcţionează zece principii de bază în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor:
- Cumpăraţi orice doriţi, oriunde doriţi.
- În cazul în care nu funcţionează, returnaţi-l!
- Standarde înalte pentru siguranţa alimentelor şi a bunurilor de consum.
- Informaţi-vă asupra a ceea ce mâncaţi!
- Contractele trebuie să fie echitabile faţă de consumatori.
- Uneori, consumatorii se pot răzgândi.
- Facilitatea posibilităţii de a compara preţurile.
- Consumatorii nu trebuie să fie induşi în eroare.
- Protecţie în timpul vacanţelor.
- Despăgubirile trebuie să fie eficiente, în cazul litigiilor transfrontaliere.
Avertizare rapidă, în cazul produselor periculoase
În cazul în care într-o ţară este depistat un produs periculos, celelalte ţări membre ale UE sunt informate despre respectivul produs printr-un sistem de avertizare rapidă, numit "RAPEX". Sistemul facilitează cooperarea dintre autorităţile naţionale şi cele europene, în vederea depistării produselor periculoase şi retragerii lor rapide de pe piaţă.
Pentru produsele alimentare există un sistem asemănător, numit "RASFF".
Garanţiile produselor
În cazul în care aveţi motive să depuneţi o plângere cu privire la valabilitatea garanţiilor pentru bunurile de consum, trebuie să ştiţi că următoarele drepturi şi responsabilităţi se aplică peste tot în Uniunea Europeană: în cazul în care articolul pe care l-aţi cumpărat nu arată sau nu funcţionează aşa cum i s-a făcut publicitate, sau în cazul în care nu este satisfăcător, aveţi dreptul de a vi se înlocui articolul, sau de a vi se returna banii, în cazul în care înlocuirea nu a fost efectuată în timp util, fără costuri suplimentare; în cazul în care cumpăraţi bunuri care se dovedesc a fi defectuoase, producătorii trebuie să vă despăgubească pentru orice leziuni corporale provocate, sau pentru eventualele daune materiale; atunci când cumpăraţi bunuri sau servicii prin poştă, telefon, fax sau prin internet, de la un comerciant profesionist aveţi acelaşi drepturi, în ceea ce priveşte garanţiile, ca şi la cumpărarea lor dintr-un magazin; oriunde în UE, se aplică o garanţie de doi ani la vânzarea tuturor bunurilor de consum.
Comercializarea serviciilor financiare şi a creditelor de consum
În prezent, consumatorii primesc mai multe oferte comerciale ca oricând - fie prin poştă, fie prin telefon, sau prin internet.
Legislaţia europeană privind comercializarea la distanţă a serviciilor financiare are drept scop protejarea consumatorilor prin următoarele mijloace: interzicerea practicilor de co­mercializare abuzive, care ^i obligă pe consumatori să cumpere un serviciu nesolicitat; restricţionarea altor practici, cum ar fi apelurile telefonice şi mesajele electronice nesolicitate; obligarea societăţilor de servicii financiare să ofere consumatorilor toate informaţiile necesare înainte de încheierea unui contract, inclusiv datele de contact ale furnizorului, preţul şi modalităţile de plată, drepturile şi obligaţiile contractuale, performanţele serviciilor oferite; în ceea ce priveşte consumatorul, acordarea dreptului de a se retrage din contract, într-o anumită perioadă de gândire (în mod normal, de 14 zile, dar care ajunge până la 30 de zile, în cazul asigurărilor de viaţă şi al pensiilor individuale).
Siguranţa alimentară
Dacă doriţi să ştiţi exact ce mâncaţi, etichetele sunt o sursă esenţială de informaţii.
În conformitate cu regulile UE de etichetare a alimentelor, etichetele trebuie să conţină următoarele informaţii: numele, compoziţia şi conţinutul produsului, producătorul, metodele de depozitare şi de preparare; data expirării sau termenul de valabilitate; în cazul în care produsul alimentar conţine un produs modificat genetic, acest lucru trebuie menţionat în mod clar; ingredientele care pot provoca alergii unor consumatori, chiar dacă sunt utilizate în cantităţi foarte mici.
Există şi reguli speciale care se aplică anumitor produse alimentare. De exemplu, prezenţa chininei şi a cafeinei în alimente trebuie menţionată în mod clar.
"Consumatorii joacă un rol esenţial în economia europeană"
"Consider consumatorul european ca fiind un jucător important pe piaţa unică, nu numai un simplu observator al forţelor pieţei", sublinia Meglena Kuneva, comisar european pentru protecţia consumatorilor, precizând că "în prezent sunt mai mult de 490 de milioane de consumatori în Europa. Cheltuielile efectuate de către aceştia reprezintă mai mult de jumătate din PIB-ul UE. Consumatorii reprezintă un factor-cheie, atât pentru creşterea economică, cât şi pentru crearea de locuri de muncă şi, cu toate acestea, peste tot în UE se poate observa o lipsă de încredere a consumatorilor în ceea ce priveşte, mai ales, tranzacţiile transfrontaliere. Consumatorii trebuie să aibă încredere atunci când cumpără din diferite ţări, cât şi atunci când cumpără din propria lor ţară".




comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
DC

EVENIMENT TV
VISA MEDICA
visa medica
Cartuse toner, unitati cilindru
adi eco
Licitatie publica