"Comercianţii - persoane juridice autorizate să desfăşoare activităţi de comercializare pentru produse alimentare au obligaţia ca pentru categoriile: carne, legume şi fructe să achiziţioneze aceste produse, în proporţie de cel puţin 51% corespunzător fiecărei categorii din producţia românească" este prevăzut în forma legii adoptată de Senat, modificată printr-un raport suplimentar în cadrul Comisiei Economice.
Pentru toată lumea, dar şi cu mici concesii
Chiar dacă în versiunea iniţială a articolului se arăta că obligaţia este valabilă doar pentru supermarketuri, proiectul de lege în formă finală spune că prevederea se aplică tuturor comercianţilor, persoane juridice cu profil alimentar.
Deşi destul de restrictiv, proiectul de lege vine şi cu concesii pentru comercianţi, în perioada de iarnă. Indiferent că vorbim despre magazinele de cartier sau de hypermarketuri, în perioada decembrie-ianuarie, comercianţii pot vinde legume şi fructe străine în proporţie de 70 la sută, potrivit textului proiectului.
Văzut cu ochi buni
Proiectul de lege aparţine social democraţilor, care văd beneficii evidente pentru producţia autohtonă de carne şi legume. După cum aprecia senatorul Gabriela Firea, purtătorul de cuvânt al Grupului PSD, o astfel de iniţiativă va crea locuri de muncă, ducând şi la o creştere a veniturilor la bugetul de stat. "În acelaşi timp, vom avea acces, în tot timpul anului, la produse româneşti, naturale, proaspete", a mai spus Gabriela Firea.
Consumatorii vor produse româneşti
Proiectul de lege adoptat de Senat vine în condiţiile în care, potrivit unui studiu publicat de Agerpres consumatorii din România fac cumpărături în locurile în care găsesc produse din ţara lor. Jumătate dintre români sunt dispuşi să facă un efort suplimentar, cum ar fi parcurgerea unei distanţe mai mari, pentru a cumpăra produse româneşti dintr-un supermarket sau hipermarket, arată un studiu realizat de compania iSense Solutions.
Ouăle, pe primul loc, peştele, pe ultimul
Importanţa criteriului produs în România diferă în funcţie de produs. Astfel, respondenţii au ales ouăle (56%), carnea (52%), legumele (52%), laptele (51%), fructele (48%), brânza (48%), iaurtul (45%), peştele (32%) şi conservele (39%). Dintre aceştia, românii cu vârsta peste 55 ani consideră, într-o proporţie semnificativ mai mare, că mai important este ca laptele şi legumele să fie de provenienţă românească, în timp ce persoanele cu vârsta cuprinsă între 35 şi 44 de ani preferă carnea şi iaurtul de origine autohtonă.
Important, dar nu cât să renunţe
"De remarcat este faptul că, deşi provenienţa românească a produselor este suficient de importantă pentru consumatori încât să parcurgă o distanţă mai mare faţă de casă pentru a-şi face cumpărăturile, 44% dintre români au afirmat că nu ar renunţa la supermarketul/hipermarketul preferat dacă ar şti că acesta vinde produse româneşti într-o proporţie foarte mică”, a adăugat Traian Năstase, managing partner iSense Solutions.
Studiul a fost realizat online pe un eşantion de 1.011 de respondenţi, membri ai panelului ResearchRomania.ro. Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu vârsta de peste 18 ani, din mediul urban. Culegerea datelor a fost realizată în perioada 30 septembrie - 6 octombrie 2015.