Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a declarat, la Sibiu, că nu este mulţumit de modul în care se desfăşoară lucrările pe Lotul 3 al Autostrăzii Sibiu – Orăştie. Dan Şova a vizitat tot şantierul, inclusiv partea în care sunt alunecări de teren, în zona localităţii Aciliu, acolo unde ar fi trebuit să se realizeze un tunel. Soluţia tehnică la care s-a apelat acum este cea de renunţare la tunel şi să se consolideze terenul prin metoda deep-mixing. Proiectul pentru această zonă în care nu se va mai face tunel este gata, iar escavaţia va începe chiar imediat din zona de alunecare, după cum au spus reprezentanţii firmei Impregilio, care lucrează la acest lot al autostrăzii. Ministrul Dan Şova i-a avertizat pe reprezentanţii firmei de construcţii că o Comisie de Arbitraj a stabilit ca data de 15 noiembrie 2014 să fie data la care vor finaliza lucrarea, dincolo de acest termen firma fiind pusă să plătească penalizări.
Banii sunt, mai trebuie să se lucreze
Ministrul Dan Şova a spus că stadiul financiar corespunde stadiului fizic al lucrărilor, firma neavând de ce să se plângă. „Pe lotul 3, după conflictele care au fost şi care ar fi putut duce la reziliere, am reuşit să ne înţelegem. A existat şi un arbitraj între CNADNR şi Impregilio. Arbitrii au stabilit că din cei 365 de milioane de lei pe care ei i-au cerut ca să facă aceste alunecări şi pentru care s-au contrazis cu noi un an şi jumătate, am câştigat noi. Le-am dat numai 27 de milioane de lei. Deci 27 de milioane de lei este în limita a 3 la sută din valoarea iniţială a contractului, deci până în 10 la sută pe care îl dă Comisia Europeană şi, de asemenea, s-a stabilit termenul de 15 noiembrie 2014 pentru terminarea tronsonului Orăştie – Sibiu, Lotul 3. Două lucruri sunt importante: pe de o parte, Completul de Arbitraj a acceptat cererea lui Impregilio de prelungire a termenului, care nu e dată de CNADNR, ci de Completul de Arbitri şi, de asemenea, data de 15 noiembrie nu este stabilită de CNADNR, ci tot de Completul de Arbitraj. Acum cred că lucrurile sunt destul de simple şi de clare. Avem 27 de milioane de lei care să compenseze cheltuielile suplimentare pe alunecările de teren şi 15 noiembrie 2014 termen de finalizare, cele două elemente fiin d stabilit de un complet de arbitri, nu de CNADNR. Vreau să vă spun că înainte de finalizarea acestui arbitraj noi ne-am înţeles ca până pe data de 15 iulie să termine până la asflat inclusiv cei 16 kilometri care sunt în afara porţiunii de alunecare de teren. Ar fi util pentru că mai e o ieşire în aceşti 16 kilometri. Va fi vreme bună, s-a anunţat vară lungă, neploioasă. Aşteptăm să se ţină de cuvânt. Nu avem datorii la firmă. Stadiul financiar coincide cu stadiul fizic. Trebuie doar să lucreze. Dacă nu lucrează, îi sancţionăm”, a spus ministrul Transporturilor, Dan Şova.
Reprezentanţii firmei Impregilio spun că se vor încadra în termenul prevăzut, dacă nu vor apărea probleme neprevăzute. „Noi credem că ne încadrăm, dacă nu apare ceva suplimentar, neprevăzut sau vicii ascunse. În perioada următoare vom completa toate lucrările care nu sunt terminate cu cei 16 kilometri care sunt doar strat de asfalt şi restul, la alunecările de teren, se vor face lucrări masive de escavaţii. Pentru alunecări de teren este o soluţie tehnică prin metoda deep-mixing pentru consolidarea terenului şi vom vedea cum vor fi rezultate. Tunelul nu se mai face pentru că e un alt tip de consolidare. Proiectul este gata. Escavaţia va începe chiar imediat din zona de alunecare”, a declarat Mihai Dondaş, director de calitate al firmei care lucrează la autostrada Sibiu – Orăştie.
Nemulţumit
Ministrul Dan Şova a spus că nu îşi poate da cu părerea despre stadiul lucrării pentru că nu este inginer constructor, însă, ca om de rând, este nemulţumit de modul în care se lucrează pe Lotul 3 al Autostrăzii Sibiu – Orăştie. De asemenea, Şova nu crede că Impregilio va reuşi să se ţină de termenul de 15 noiembrie dacă nu vor aduce mai multe utilaje pe şantier şi dacă nu vor lucra susţinut, ministrul spunând, de altfel, că i-ar fi plăcut să vadă mai multă lume pe şantier şi mai multă agitaţie. „Eu inginer constructor nu sunt, nu pot decât să cred că nu ne-au minţit. Din ce am văzut, mi se pare că dacă nu vor avea schimburi prelungite şi nu vor avea utilaje serioase nu cred că pot termina. Vor avea, însă, norocul unei veri lungi şi secetoase şi vor putea lucra. Vă mărturisesc că nu îmi pălace mobilizarea care este şi de aceea am şi întrebat. Dacă spun că sunt în graficul de lucrări, luni o să verificăm la CNADNR exact care este situaţia. Nu îmi place nici mie, cred că nici dumneavoastră şi nu cred că place nimănui cum arată cei 6 kilometri care sunt problematici, dar dacă inginerii constructori spun că sunt în grafic, şi spun că trebuie să lucreze de sus în jos, vom vedea. În două – trei săptpmâni venim din nou şi vedem cum e. Nu mi se pare mie că nu sunt utilaje suficiente. Li se pare şi specialiştilor. Eu sunt jurist. Dar specialiştii spun că se respectă calendarul. Mie personal, ca om de pe stradă, mi-ar fi plăcut să văd mai multă agitaţie pe şantier, dar dacă aşa este graficul, sper să se respecte”, a mai spus Dan Şova.